Saab 9-3 er en komfortabel og behagelig bil som på mange måter konkurrerer med Volvo S40, Audi A4, BMW 3-serie og Jaguar X-Type. Problemet for Saab har vært at kundene har savnet stasjonvognutgaven. Alle de andre merkene er i full sving med stasjonsvogner og siste mann ut var Jaguar som fikk en eventyrlig salgsoppgang på X-Type da den kom som stasjonsvogn og med dieselmotor.
Sporty
I god Saab-tradisjon finnes Sportcombi med rikholdig utvalg av turbomotorer. Hele seks bensinmotorer og to dieselmotor står på programmet. Toppmodellen blir en helt ny V6-motor med 2,8-liters slagvolum, 250 hestekrefter og 350 newtonmeter. Den har en turbo, 24 ventiler, doble overliggende kamaksler og variable ventiltider. Denne motoren er kun tilgjengelig på toppmodellen Aero. Det finnes også en snillere variant av denne motoren med 230 hestekrefter og 320 newtonmeter. Denne motoren vil etter hvert også bli plassert i 9-3 sedan og kabriolet. Vi kan med andre se frem mot luftige kabrioletopplevelser i Saab 9-3.
I mer folkelige prisklasser finnes det en 2-liters motor, med turbo, i hele tre effektvarianter. Den minste får 150 hestekrefter og 240 newtonmeter, via 175 hester og 265 newtonmeter til toppmodellen i firesylinderprogrammet som yter 210 hestekrefter og 300 newtonmeter. For de som ikke bryr seg om krefter finnes det en 1,8-liter, uten turbo, med 122 hestekrefter og 167 newtonmeter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger