Den svenske bilprodusenten i Trollhätten har alltid vært kjent for sine turbomotorer, og de siste tiårene har det alltid vært mulig å få en Saab levert med respirator. Med de to nye motorene som blir å finne under panseret på 9-3, og den ene på 9-5, føres tradisjonene videre.
Saab 9-3
Den sterkeste motoren til Saab 9-3 yter 200 hestekrefter fra et slagvolum på to-liter. Det sørger for en aksellerasjon fra 0 - 100 på 7.3 sekunder. Bortsett fra at ladetrykket er økt fra 0.79 til 1 bar er motoren identisk med to-literen på 185 hester, som også er å finne i 9-3.
Mer interresant for folk flest blir allikevel to-literen med lavtrykksturbo. Den vil erstatte dagens 2,3 liters motor, og ytelsen er 153 hester. 0-100 kilometer i timen skal unnagjøres på 8.8 sekunder med manuell gearkasse og 10.4 sekunder med automatgear.
Foruten nye motorer utstyrer Saab alle sine 9-3 modeller med nye gearkasser. Forskjellen fra de gamle er at utvekslingen på de fire første gearene har blitt lavere. I klartekst betyr det at aksellerasjonen blir bedret.Bortsett fra nye motorer og endret utveksling, er ikke endringene fra 1998 til 1999 års modell nevneverdige.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger