- Særdeles alvorlig

Ett av vogntogene som ble stoppet på svenskegrensa, hadde hatt pipende alarm siden Danmark.

JULESTEMNING: For denne sjåføren gikk julebelysning på bekostning av sikten, fant Statens vegvesen i sin kontroll. Foto: Statens Vegvesen
JULESTEMNING: For denne sjåføren gikk julebelysning på bekostning av sikten, fant Statens vegvesen i sin kontroll. Foto: Statens Vegvesen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Desember er en travel tid også for Statens vegvesens kontrollører på Svinesund. I går stanset de et polsk vogntog med blinkende, røde varsellamper på dashbordet. I tillegg var det en pipende alarm.

«Det indikerte at det var problemer med bremser og sjåføren hadde kjørt med den forstyrrende lyden siden Danmark», skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

- Alvorlig

- Særdeles alvorlig, er kontorsjef Øyvind Ivar Grotterød i Statens vegvesen sin dom over den tyske lastebilsjåføren som ble stoppet på gårsdagens kontroll på Svinesund.

- Det er særdeles graverende at en yrkessjåfør kan kjøre helt fra Danmark når han får signal i form av høy lyd og alle varsellamper blinker. Det er en kraftig indikasjon på at noe er galt, sier Grotterød.

Fredrikstad Blad omtalte saken først.

Teksten på dashbordet lyste «Feil på lufttilførselssystemet», eller «Usterka ukladu zasilania powietrzem» på polsk. Som altså indikerte feil på bremsene.

Sjåføren skal ha fortalt at han hadde kjørt med varsellampene siden han kjørte over Øresundsbrua og krysset grensa fra Danmark til Sverige.

Grotterød i Vegvesenet anslår at det tar et vogntog 5-7 timer å kjøre fra Øresund til Svinesund.

RØDE VARSELLAMPER: I inntil sju timer hadde dashbordet vært fylt av blinkende varsellamper. Foto: Statens Vegvesen
RØDE VARSELLAMPER: I inntil sju timer hadde dashbordet vært fylt av blinkende varsellamper. Foto: Statens Vegvesen Vis mer

Flere bruksforbud

- Det er helt utrolig at en yrkessjåfør kan sitte og se på varsellampene blinke helt fra Danmark, sier han.

Vegvesenets kontroll avdekket alvorlige feil og mangler ved kjøretøyet. Sjåføren kom ikke lenger enn Svinesund den dagen – han fikk bruksforbud, inntil alt var reparert.

- Det er trafikksikkerhet vi jobber med, og vi prøver å stoppe disse trafikkfarlige kjøretøyene før de kommer inn i landet vårt, sier Grotterød.

Gårsdagens kontroll av tunge kjøretøy som passerte svenskegrensa, førte til én anmeldelse, fire overlastningsgebyrer og 30 bruksforbud. 42 kjøretøy hadde skriftlige mangler og åtte vogntog fikk gebyr for dårlige dekk eller manglende kjetting. 434 kjøretøy ble kontrollert.

Fire vogntog ble stoppet for manglende utsyn. Ett av dem hadde en større juledekorasjon med lys på dashbordet.

«Alle som ferdes på norske veier skal komme trygt fram. Ved å holde igjen tunge kjøretøy som har dårlig lastsikring, er overlastet eller har for mye ting i frontruten som hindrer god sikt, gjør vi det vi kan for å gjøre veien tryggere for alle», skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Som eksempel trekker de fram «avrenning fra fisketransport». Dette kan være til stor fare for andre trafikanter, da det fører til glatte veier.

Det har ikke lyktes Dagbladet å oppnå kontakt med firmaet som eier lastebilen som har kjørt med blinkende varsellamper fra Danmark til Svinesund.