Corona og det europeiske bilsalget i 2020:

Salget møtte veggen

I fjor fikk salget av ny biler i Europa seg en skikkelig corona-trøkk. Det er bare ett unntak - lille Norge.

MØTTE VEGGEN: Én av fire biler forsvant fra det europeiske bilsalget i 2020. Elbillandet Norge var eneste unntak av samtlige land på kontinentet. Foto: Øystein B. Fossum
MØTTE VEGGEN: Én av fire biler forsvant fra det europeiske bilsalget i 2020. Elbillandet Norge var eneste unntak av samtlige land på kontinentet. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert

I løpet av 2020 ble det registrert rett i underkant av tolv millioner nye biler i Europa (EU, EFTA og Storbritannia). Det er nesten fire millioner millioner færre enn året før - en nedgang på hele 24,3 prosent. 24,3 prosent!

Dette viser tall fra ACEA, som er de europeiske bilprodusentenes forening (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles).

SOLGTE BRA: På Volkswagens elbiler i ID.-serien har de nå lagt inn en stilig funksjon – nemlig ID.Light. Denne bilen er én av grunnene til at bilsalget i Norge ikke endte så dårlig likevel. Video: Øystein Bergrud Fossum / Rune M. Nesheim. Klipp: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Corona-krise

Den skyldige heter naturligvis corona, eller covid-19 om du vil. Nedstengte fabrikker, forsinkede leveranser, et mer usikkert marked og andre corona-relaterte faktorer påvirket ifølge bransjen nybilmarkedet gjennom hele året.

Ikke overraskende skal dette være det største tilbakesteget i bilsalget siden ACEA begynte å føre slik statistikk.

I store markeder som Storbritannia (-29,4 %), Tyskland (-19,1 %), Frankrike (-25,5 %), Italia (-27,9 %) og Spania (-32,3 %) var det blodrøde tall i store deler av 2020.

SKIKKELIG TRØKK: Det europeiske bilsalget fikk seg en skikkelig corona-smell i 2020, noe salgstallene mot 2019 illustrerer godt. Tabell: ACEA
SKIKKELIG TRØKK: Det europeiske bilsalget fikk seg en skikkelig corona-smell i 2020, noe salgstallene mot 2019 illustrerer godt. Tabell: ACEA Vis mer

Ett unntak - Norge

Til slutt markerte samtlige EU- og EFTA-land, samt Brexit-Storbritannia, over ti prosent tilbakegang i nybilsalget - de fleste faktisk over 20 prosent - noen over 30.

Når vi skriver samtlige, mener vi alle. Alle, utenom lille Norge. Et Norge som bilorganisasjonen NAF nylig kritiserte, fordi nybilsalget har gått tilbake hvert av de siste fem årene.

For mens Danmark endte med 12,2 prosent tilbakegang, som en god nummer to, gikk nybilsalget i Norge kun tilbake 0,7 prosent.

Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Vis mer

– Etter november så det ut som vi havnet på rundt 130 000 biler ved årets slutt, men en rekordartet desember gjorde at vi havnet på et normalår for bilsalget, forklarer senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal til Dinside.

– Den største årsaken til at bilsalget gikk bra i Norge, er at mange nordmenn fortsatt har god råd og rentene er rekordlave, mener NAF-rådgiveren.

Tesla-bølgen reddet oss?

De norske tallene ville nok blitt noe dårligere de også, om ikke det var for at nybilregistreringene tok av i desember. Det kan vi blant annet takke Tesla for. I Norge endte vi med over 9000 flere registreringer i 2020, i forhold til 2019-tallene - en økning på hele 82,8 prosent.

Grunnen til at vi «takker» Tesla, er at de hadde en sluttspurt på leveringene sine, med store skipslaster til Drammen med nye biler, som i alle hast ble levert kundene, før årets siste kvartal rant ut og Elon Musk kunne nå sine mål. Til slutt endte nesten halvparten av de norske desember-registreringene (4423) opp med å være en Tesla.

Det står i sterk kontrast til tidligere på året, da Tesla markerte seg med ekstremt dårlige tall på det norske markedet.

Langt fra alle markedene noterte seg for vekst i desember, men Danmark (+46,8%), Irland (+168,3%), Island (+37%) og Tyskland (+9,9%) var blant landene som kom godt ut av måneden. Totalt endte salget likevel ned 3,7 prosent.

Det europeiske bilsalget 2020

Land 2020 2020/2019
Belgia431 491-21,5 %
Bulgaria22 368-36,8 %
Danmark198 130-12,2 %
Estland18 750-29,5 %
Finland96 415-15,6 %
Frankrike1 650 118-25,5 %
Hellas80 977-29,0 %
Irland88 324-24,6 %
Island9369-20,1 %
Italia1 381 496-27,9 %
Kroatia36 005-42,8 %
Kypros10 061-17,7 %
Latvia13 864-25,8 %
Litauen40 232-12,9 %
Luxemburg45 189-17,9 %
Nederland358 330-19,5 %
---
Norge141 412-0,7 %
---
Polen428 347-22,9 %
Portugal145 417-35,0 %
Romania126 351-21,8 %
Slovakia76 305-24,9 %
Slovenia53 694-26,6 %
Spania851 211-32,3 %
Storbritannia1 631 064-29,4 %
Sveits236 828-24,0 %
Sverige292 024-18,0 %
Tsjekkia202 971-18,8 %
Tyskland2 917 678-19,1 %
Ungarn128 021-18,9 %
Østerrike248 740-24,5 %
---
Totalt11 961 182-24,3 %

BLODRØDT: Utviklingen i antall nyregistrerte biler var negativ i samtlige markeder i 2020. Kun Norge (-0,7 %) har mindre enn ti prosent tilbakegang, sammenlignet med 2019. Kilde: OFV/ACEA

Første bølge verst

Som Dinside har vært inne på tidligere, var det spesielt ille da den første nedstengningen slo inn over kontinentet i mars-mai i fjor. Bare i den perioden sank registreringene fra 4,56 millioner nybiler (2019) til 1,77 millioner biler.

Det er 2,8 millioner biler færre enn i løpet av de samme månedene året før, en nedgang på over 60 prosent.

Men både januar og februar og månedene etter har stort sett vært røde. September er det eneste lille unntaket, der salget i 2020 var noe bedre enn i 2019.

Bilsalget i Europa etter første corona-bølge

År - Måned Mars April Mai
2020853 077292 182623 812
20191 771 0301 345 1811 444 173

BRÅSTOPP: Corona-pandemien gikk knallhardt ut over salget av nye biler i perioden mars til mai i 2020. Kilde: ACEA

Overrasket

De norske bilimportørene fryktet selv også at pandemien skulle gå verre ut over det norske bilsalget.

– Sammenliknet med kollegene våre i Europa har vi fantastisk gode tall, og vi er svært fornøyd med hvor godt bransjen har klart seg gjennom 2020. Da Norge stengte ned i mars 2020 fryktet vi at året ville bli svært tøft, forteller Ida Krag, sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt i Bilimportørenes Landsforening, til Dinside.

Hun mener bransjen selv var fremoverlent og raske til å omstille seg.

– I tillegg tror vi det var avgjørende at myndighetene leverte kompensasjonsordninger, som bidro til trygghet både for den enkelte bilkjøper og for næringslivet. Det har hjulpet norsk næringsliv og arbeidstakerne under pandemien, og vært viktig for bilsalget, forklarer Krag.

Ida Krag er sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt i Bilimportørenes Landsforening.
Ida Krag er sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt i Bilimportørenes Landsforening. Vis mer

Norgesferien slo til

Bilimportørene kommer også med en kanskje litt mer overraskende forklaring på bilsalget.

– Å kjøpe ny bil er jo en betydelig investering for de fleste! Fokus på bilen som et trygt transportalternativ, med tanke på smittevern, samt at svært mange av oss dro på bilferie i Norge er også faktorer som kan ha spilt inn, sier Krag.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer