I løpet av 2020 ble det registrert rett i underkant av tolv millioner nye biler i Europa (EU, EFTA og Storbritannia). Det er nesten fire millioner millioner færre enn året før - en nedgang på hele 24,3 prosent. 24,3 prosent!
Dette viser tall fra ACEA, som er de europeiske bilprodusentenes forening (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles).
Corona-krise
Den skyldige heter naturligvis corona, eller covid-19 om du vil. Nedstengte fabrikker, forsinkede leveranser, et mer usikkert marked og andre corona-relaterte faktorer påvirket ifølge bransjen nybilmarkedet gjennom hele året.
Ikke overraskende skal dette være det største tilbakesteget i bilsalget siden ACEA begynte å føre slik statistikk.
I store markeder som Storbritannia (-29,4 %), Tyskland (-19,1 %), Frankrike (-25,5 %), Italia (-27,9 %) og Spania (-32,3 %) var det blodrøde tall i store deler av 2020.
Ett unntak - Norge
Til slutt markerte samtlige EU- og EFTA-land, samt Brexit-Storbritannia, over ti prosent tilbakegang i nybilsalget - de fleste faktisk over 20 prosent - noen over 30.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger