Vask hver uke

Saltet spiser opp bilen din

Mange av oss dropper å vaske bilen vinterstid. Resultatet blir at veisaltet begynner å spise opp karosseri, understell og bremser.

VIKTIG VINTERVASK: Det er viktigere å vaske bilen om vinteren enn om sommeren. Salt og skitt må bort før det begynner å spise opp bilen. Spyl av minst en gang i uken. Foto: Gjensidige
VIKTIG VINTERVASK: Det er viktigere å vaske bilen om vinteren enn om sommeren. Salt og skitt må bort før det begynner å spise opp bilen. Spyl av minst en gang i uken. Foto: Gjensidige Vis mer
Publisert

- Du bør gi bilen en skikkelig omgang med avfetting og såpe minst et par ganger i måneden. Hver uke bør du dessuten sørge for å spyle av den verste skitten og saltet – både på karosseriet, under skjermene og rundt bremsene, sier bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige.

Han får støtte av senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF. Han viser til en undersøkelse som NAF gjorde for et par år siden. Der kom det fram at flertallet av oss vasker bilen bare en gang i måneden eller sjeldnere om vinteren. Bare en av ti sa at de vasker bilen hver uke.

Trenger ekstra omtanke

- Kanskje tenker bileierne at det ikke er noen vits i å vaske, siden bilen blir så fort skitten igjen. Vinteren er årstiden da bilen trenger litt ekstra omtanke, ikke minst for å få fjernet saltet. Dropper du vasken gjør du deg selv og bilen en bjørnetjeneste, sier Sødal.

BREMSERUST: For å unngå at bremsene ruster, er det viktig å spyle godt gjennom felgene og rundt de små bremsepumpene der bremseklossen sitter. Rust her fører ofte til stryk på EU-kontrollen. Foto: Rune Korsvoll
BREMSERUST: For å unngå at bremsene ruster, er det viktig å spyle godt gjennom felgene og rundt de små bremsepumpene der bremseklossen sitter. Rust her fører ofte til stryk på EU-kontrollen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Gjensidiges bilekspert er klar på at saltingen er med på å gjør veien tryggere, men at det samtidig kan føre til rust og skader dersom vi ikke sørger for et godt vedlikehold:

Spyl bilen hver uke

– Det er smart å gi bilen en skikkelig såpevask et par ganger i måneden. Bruk gjerne midler for avfetting i tillegg, anbefaler Fleinsjø. Han mener at en rask avspyling hver uke er bedre enn ingen vask.

– I det minste bør du spyle bilen med lunkent vann en gang i uken. Da får du i hvert fall fjernet det verste. Husk å spyle bilen under skjermene og spesielt godt i og rundt bremsene. Rustne bremseskiver gir vesentlig dårligere effekt og kan føre til at bilen ikke går gjennom en EU-kontroll.

VINTERVASK: Men noen enkle forholdsregler, er det ikke noe problem å vaske bilen om vinteren. Foto: Rune Korsvollb
VINTERVASK: Men noen enkle forholdsregler, er det ikke noe problem å vaske bilen om vinteren. Foto: Rune Korsvollb Vis mer

Gode råd i kulde

En omgang med vann og såpe vil også gi bedre lys og sikt, og sørge for at ryggesensorer og ryggekamera fungerer best mulig,

Han mener det ikke er noen hindring å vaske bilen selv om det er noen kuldegrader ute.

- I en garasje eller et vaskeanlegg bør det ikke være noe problem, beroliger eksperten. Han anbefaler likevel noen forholdsregler.

- Kjør bilen varm før du vasker. Smør listene med silikon på forhånd. Bruk låsolje i låser og nøkkelhull. Det fortrenger fuktighet og hindrer at dørene fryser igjen.

HUSK DETTE: Husk å vaske godt både på karosseriet, under skjermene og rundt bremsene, sier bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige. Foto: Gjensidige
HUSK DETTE: Husk å vaske godt både på karosseriet, under skjermene og rundt bremsene, sier bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige. Foto: Gjensidige Vis mer

Viktig for sikkerheten

Seniorrådgiver Torstein Isaksen i Statens vegvesen er godt kjent med at salt er skadelig både for bilen og naturen, men at det også er snakk om trafikksikkerhet.

- Salt, i kombinasjon med brøyting, er uovertruffent med tanke på trafikksikkerheten og fremkommeligheten på veiene. Mange veier skal i størst mulig grad være snø- og isfrie, og da er salting svært effektivt. Slik sett er salting et nødvendig onde. Det må brukes riktig, det vil si på rett sted til rett tid. Målet er å redusere den totale mengden. Bruken av salt økte mye i årene frem mot 2018, men nå saltes det mindre på europa- og riksveiene enn i 2010, sier Isaksen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer