Utspillet kom i forbindelse med minsterens besøk hos den tyske samferdselsministeren for få dager siden. Tyskland innførte ved nyttår en vrakpant på om lag 22.500 kroner for dem som vraker enn eldre bil og kjøper en ny.
Elbil
Denne tanken liker også Navarsete fra Senterpartiet. I partiets program er det fremmet et forslag om å gi inntil 40.000 kroner til dem som parkerer sin gamle bil og kjøper en ny nullutslippsbil, som i dag i praksis betyr el-bil.
Ingen gode alternativer i dag
Problemet er imidlertid at det i dag ikke finnes noe godt el-bil-alternativ på markedet. Nærmest er Mitsubishi i-Miev som angivelig skal komme på det norske markedet i løpet av 2010. Per i dag kan kunder bare velge Think, noe som fortsatt er en bil i en svært smal nisje, og ikke noe godt valg for de fleste.
I praksis betyr dette altså at en slik vrakpantordning hadde vært mest nyttig fra og med om et par år.
Ikke alene
Senterpartiet er for øvrig ikke det eneste partiet som har tatt til orde for en kraftig forhøyet vrakpant for de som bytter sin gamle bil inn i en ny og mer miljøvennlig variant. Også Høyre har argumentert for dette, men foreløpig er det lite som tyder på at Norge vil følge i samme spor som mange land i Europa har gjort etter finanskrisen slo inn for snart et år siden.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger