Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), er en uavhengig organisasjon som siden 1997 har testet sikkerhetsnivået på biler som selges i Europa. Kollisjonstestene er svært grundige og omfatter fire forskjellige situasjoner - en frontkollisjonstest, en sidekollisjonstest, en stolpetest og en fotgjengertest.
Sammenlagtresultater

Sammenlagtresultatene er basert på hvordan bilene gjorde det i både front-, sidekollisjon- og stolpetesten. Maksimal oppnåelig poengsum for disse testene er 34 poeng - 16 for frontkollisjonstesten, 16 for sidekollisjonstesten og 2 for stolpetesten.
Setebelte-påminnere
I tillegg kan bilene (fra 2002) oppnå poeng for visse typer setebelte-påminnere. Det er ikke alle typer påminnere som gir poeng. Blant annet kreves det at systemet skal gi både visuelle og akustiske signaler. Euro NCAP tildeler inntil 3 poeng for setebelte-påminnere - 1 poeng for førersetet, 1 poeng for passasjersetet og 1 poeng for baksetene. Total oppnåelig poengsum er altså 37 poeng.
Stjernene
Fordi det sammenlagt kun kan oppnås 32 poeng på front- og sidekollisjonstesten, er det ikke mulig å oppnå 5 stjerner uten å:
a) Oppnå minimum 1 poeng i stolpetesten
b) Oppnå minimum 1 poeng for setebelte-påminnere
Nytt tilleggskrav
Fra og med juni 2003 har Euro NCAP innført nok en regelendring. Men i motsetning til beltepåminner-regelen, som gjorde det lettere å få 5 stjerner, er den nye regelen skjerpende. Den innebærer nemlig et minimumskrav i både front- og sidekollisjonstesten.
Kia Carnival oppnådde kun 4 poeng i frontkollisjonstesten. Dette er årsaken til at Kia Carnival, som totalt oppnådde 18 poeng, likevel kun fikk 2 stjerner.