Hvor ofte bør man bytte vindusviskere?

Sånn ser du om vindusviskerne bør byttes ut

Finner du dette «beviset» på frontruta, er det et tegn på slitte vindusviskere.

BYTTE VINDUSVISKERE: Er vindusviskerne over ett år gamle, kan det være på tide å bytte til nye. Foto: NTB Scanpix
BYTTE VINDUSVISKERE: Er vindusviskerne over ett år gamle, kan det være på tide å bytte til nye. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Trygg kjøring avhenger blant annet av god sikt, ikke minst i høstmørket. Her kommer også vindusviskerne inn i bildet:

Er disse gamle og slitte, gjør de en dårlig jobb med å holde vannet borte fra ruta når du kjører.

Men hvor ofte trenger man egentlig å bytte vindusviskere, for at de skal fungere godt nok?

Bytt hvert år

En viktig indikasjon på om du bør bytte eller ei er ifølge Hurtigruta Carglass om det ligger igjen «striper» på ruta etter at du har brukt vindusviskeren. Slike striper kan nemlig tyde på slitt gummi.

Statens vegvesen anbefaler at man bytter vindusviskere dersom det har gått mer enn ett år siden sist - ikke minst siden gummien vindusviskere er laget av blir gammel, også når den ikke er mye brukt.

Vindusviskerne må tåle mye slitasje gjennom et år, fra kulde om vinteren til hete om sommeren, og dette tærer på holdbarheten, påpeker Hurtigruta Carglass.

- Selve viskerbladet er av myk gummi, og denne blir hard og gjør en dårlig jobb etter en tid. Er det over ett år siden du byttet vindusviskere på bilen din, er det fornuftig å gjøre det nå, sier sjefingeniør Asbjørn Hagerupsen i Statens vegvesen i en pressemelding.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer