Sannheten om Toyota Urban Cruiser

ANALYSE: Ifølge Euro NCAP er Toyota Urban Cruiser en farlig bil. Er denne påstanden korrekt?

Er Toyota Urban Cruiser en farlig bil? For å forsøke å besvare dette spørsmålet, har vi gått nøye inn i Euro NCAPs underliggende poengsystemer.  Vi har også sett nærmere på hvordan Urban Cruiser har gjort det i amerikanske og japanske kollisjonstester.  (Foto: Euro NCAP, Montasje: Per Ervland)
Er Toyota Urban Cruiser en farlig bil? For å forsøke å besvare dette spørsmålet, har vi gått nøye inn i Euro NCAPs underliggende poengsystemer. Vi har også sett nærmere på hvordan Urban Cruiser har gjort det i amerikanske og japanske kollisjonstester. (Foto: Euro NCAP, Montasje: Per Ervland) Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ondag 25. november publiserte det europeiske kollisjonstest-instituttet Euro NCAP sine resultater for 12 nye biler. Ti av bilene ble tildelt fem stjerner og fikk minimal oppmerksomhet. Heller ikke Chevrolet Spark, som måtte nøye seg med fire stjerner ble viet mye presseomtale. Det var nemlig ett resultat som pekte seg ut: Toyota Urban Cruiser fikk kun tre av fem oppnåelige stjerner. Kun én bilmodell - Suzuki Alto - har gjort det dårligere etter at Euro NCAP la om sitt testregime i februar 2009.

Vi snakker altså om en aldri så liten skandale: Verdens største og kanskje aller best kjente bilprodusent hadde gått på en skikkelig nesestyver.

Hvordan kunne det skje?

Den lille, rimelige og folkelige mini-SUVen måtte altså nøye seg med tre stjerner. Hvilke svakheter førte egentlig frem til det dårlige resultatet? Og enda viktigere: Har Euro NCAP rett i at Urban Cruiser er en farlig bil?

For å forsøke å besvare disse spørsmålene, har vi gått nøye inn i Euro NCAPs underliggende poengsystemer. Vi har også snakket med trafikksikkerhetseksperten Anders Lie i det svenske Vägverket. I tillegg har vi sett nærmere på hvordan Urban Cruiser har gjort det i amerikanske og japanske kollisjonstester.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer