Ondag 25. november publiserte det europeiske kollisjonstest-instituttet Euro NCAP sine resultater for 12 nye biler. Ti av bilene ble tildelt fem stjerner og fikk minimal oppmerksomhet. Heller ikke Chevrolet Spark, som måtte nøye seg med fire stjerner ble viet mye presseomtale. Det var nemlig ett resultat som pekte seg ut: Toyota Urban Cruiser fikk kun tre av fem oppnåelige stjerner. Kun én bilmodell - Suzuki Alto - har gjort det dårligere etter at Euro NCAP la om sitt testregime i februar 2009.
Vi snakker altså om en aldri så liten skandale: Verdens største og kanskje aller best kjente bilprodusent hadde gått på en skikkelig nesestyver.
Hvordan kunne det skje?
Den lille, rimelige og folkelige mini-SUVen måtte altså nøye seg med tre stjerner. Hvilke svakheter førte egentlig frem til det dårlige resultatet? Og enda viktigere: Har Euro NCAP rett i at Urban Cruiser er en farlig bil?
For å forsøke å besvare disse spørsmålene, har vi gått nøye inn i Euro NCAPs underliggende poengsystemer. Vi har også snakket med trafikksikkerhetseksperten Anders Lie i det svenske Vägverket. I tillegg har vi sett nærmere på hvordan Urban Cruiser har gjort det i amerikanske og japanske kollisjonstester.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger