Test: Mercedes-AMG CLS 53 4 Matic+

Sånt mister man fort førerkortet av ...

Mercedes-letthybriden med snittforbruk på én liter på mila, gir en rask spa-behandling.

LANG OG LEKKER: Mercedes har overkill av modeller om dagen. GLS, E-klasse coupé og firedørs GT er bygget på samme plattform og slåss om de samme kundene. Akkurat denne motoren har de faktisk til felles også. Foto: Rune M. Nesheim
LANG OG LEKKER: Mercedes har overkill av modeller om dagen. GLS, E-klasse coupé og firedørs GT er bygget på samme plattform og slåss om de samme kundene. Akkurat denne motoren har de faktisk til felles også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

Det lukter blomster og det blåser friskt opp i rattata, mens vi har bølgende massasje i setet og grønnblå bølgende lys i ventilasjonsdysene, multimediaskjermen og stemningsbelysningen. En oppkvikkende bris fører oss av sted til havet, står det på skjermen. Kjører vi ikke AMG da?

Trodde ikke vi hadde bestilt spa-behandling. Vi vrir på hjulet, og får en liten peis i midtskjermen i stedet, samtidig som varmen står på fullt i setene, ratt og armlener - og lurer plutselig på om vi er på vei til helvete ...

Vi vipper dynamic-knappen to ganger bakover. Bilen går fra Comfort, via Sport til Sport+. Vi klemmer inn gassen. Joda. Det er fortsatt AMG. Eksoslyden blir råere og luftfjæringen nesten i kategorien pinnestiv, og den strekker skikkelig ut.

Spennende motor

AMG må også tenke på miljøet, og motoren som sitter i denne er første skritt på veien til hybridisering av alle modellene fra AMG. Den har den nyutviklede rekkesekseren på tre liter, som har fått en integrert 48-volts startmotor/lader mellom motor og girkasse.

Starteren bidrar med 21 hester for fremdrift eller å forsyne et ekstra 48 volts batteri med bremse-energi. I tillegg får turboen hjelp av en elektrisk kompressor, som supplerer der den ordinære turboen lader lite, som for eksempel rett etter gasspådrag og på lave turtall.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer