Såpeglatt glamour

En gang i tiden snakket vi foraktelig om biler formet som såpestykker. Det var åttitallet, og Ford Sierra stod i annenhver familiegarasje. Såpeglatt kan imildlertid være gromt, riktig så gromt faktisk.

Publisert
Sist oppdatert
Nær-cab følelse i CLK.
Nær-cab følelse i CLK. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]


- Guuud, den var lekker!

Utropet kommer fra vår bergenske venninne som er den heldige utvalgte til å innta kartleserposisjonen i vår jentetest av en flunkende ny Mercedes CLK 320. Det er snø, det er glatt, det er slapsete og sørgelig vinter. Akkurat som det bruker å være i vårt turtallsfiendtlige land. Men likevel føler vi oss pakket i bomull. Shoppingturen blir ikke det samme igjen, etter vårt vinterraid i en Mercedes CLK 320. Dette er en bil som snakker med damene, og som damene gjerne snakker om.

Drosjebil?

Mercedes er et merke undertegnede i utgangspunktet forbinder med tre ting:

1: Flaue resultater på elgtester med den høye, rare A-klassen.
2: Dvaske doninger med drosjeskilt på taket.
3: Krompalassene på Ekeberg med tilhengerfeste og åtte meter campingvogn bak hekken.

Ikke rare imagebildet å skilte med overfor et fordomsfullt sinn. For dette er jo ikke hva vi ønsker å assosiere oss med. Vi vil tvert imot vise oss som de spreke jentene vi er, som både kan handle inn til fredagskosen samtidig som vi lever i effektivitet og forventer tid - eller noe sånt. Så utsiktene til å besitte en Mercedes en hel helg ble heller møtt med rynker, på vår ellers krøllfrie nese, fremfor gledesrødmende hjertebank.

Aj - tabbe nummer en: Fordommer!

Glatt - ikke glætt

Denne doningen med sine to dører og to brukbare seter skiller seg nemlig fra overdimensjonerte familiefreserne parkert i de velsituerte villastrøkenes dobbeltgarasjer. Riktignok har passasjersetet en såkalt barneseteregistrator, slik at man kan strekke seg til en svipptur innom barnehagen om nå det skulle være absolutt nødvendig. Og riktignok er det plass til et par anorektiske frøkner i de oriongrå skinnkledte baksetene. Men det er ikke disse atributtene som forårsaker stigende væskeproduksjonen i munnhulen, det er ved første trykk på gassen. Under det smaragdsorte panseret brummer nemlig en 218 hesters bensinmotor som vet å lystre de aller minste små vink fra våre stillettkledte puselanker. Ah, å spinne har aldri vært så morsomt som nå.

For det må nevnes - sterk motor kombinert med brede dekk gir ikke drømmeegenskaper på glatte veier i vinterlandet. Om ikke drømmeegenskaper i dine øyne er å skli, spinne og slenge med hekken. Heldigvis får vi god hjelp. I den moderne verden, er selvsagt de fleste nye doninger utstyrt med elektroniske bakkemannskaper som hjelper til med å sikre kjøreturen. Så også vår testbil. I dashbordet blinker og lyser signalene som viser at elektronikken bidrar til å holde bilverdier for trekvartmillioner på veien. Alle slags trebokstavsforkortelser står i ustyrslisten, og disse skal hjelpe engstelige og utrente sjåfører til å holde seg på asfalten. Så derfor smiler vi likevel der vi spinner avgårde i saltslaps.

  • Få med deg bildene fra jentetesten.

  • Med slik svingradius blir parkering en drøm.
    Med slik svingradius blir parkering en drøm. Vis mer


    Vår gode parkeringsvenn

    Mercedes CLK er ingen stor bil, men den er ikke akkurat en Micra heller. Parkering i snøtrange bygater og klaustrofobiske parkeringshus kan derfor være en utfordring som vil sende oss-som-hater-lukeparkering ut i en svett runddans av ratting og frem-og-tilbake jukking. Heldigvis har Mersja en egenskap som vi lærer å sette stor pris på. Kjerra kan nesten dreie seg om sin egen akse. Ikke akkurat på femøringen, men vi ser stort på det. Dermed blir parkering lettere enn fot i nylonstrømpe, og smilet vårt som var bredt fra før, er bredere enn bredest nå.

    Nestencab med lekkasjeproblemer

    For den som drømmer om vind i hår og åpen himmel, er dette feil modell. CLK finnes også som cab, og for luft rundt ørene bør du nok sjekke denne varianten selv om den blir litt dyrere.

    Men med elektrisk soltak for drøye 10.000 ekstra kan vi likevel nyte vinden langs landeveien på grunn av CLKens vindusløsning. Den gir en følelse av trekvart-cab, uten at du må kjempe med mugne tøytak eller mikroskopiske bagasjerom som er vanlig for de fleste cab-er. Med for- og bakvindu rullet helt ned, er det nemlig ingen ufordragelig stolpe som skjemmer i midten, og vi kan uhindret slenge våre velmanikyrerte lanker ut over siden for å vise oss frem hele veien til Bogstadveien. En lekker løsning som kun har en liten ulempe: Det blir aldri helt tett, og om en av vårt lands mange høytrykkspylerfetisjister slipper til i renholdsoppdrag kan dessverre de oriongrå skinnsetene bli litt fuktige. Ømme sveip med natursvamp og klut er kanskje tingen?

    Tabbe nummer to - brutal machovasking!

    Plass - nok?

    Nok plass akter.
    Nok plass akter. Vis mer
    [Ugjyldig objekt (NAV)]


    Jålete byracere med magre seter og mer stasj enn nytte er ikke hva de fleste assosierer med en riktig jentebil. Men her må det arresteres litt. Tyskerne kan sin ergonomi. Forsetene er nydelige både for snertne jenterumper og litt mer korpulente herrer. Godt med støtte, passe faste i fisken og rikelig med justeringsmuligheter. Og med bare to dører til disposisjon samt fallende takhøyde bakover i lendet, har du vel neppe tenkt å bruke baksetene til annet enn å slenge håndvesken i uansett. Lite plass i baksetene frigjør desto mer bagasjeplass i CLKens struttende hekkparti. Her finner vi et fullverdig bagasjerom med volum som kan takle både en stri shoppingtur og utstyret til neste spa-weekend. Med skipose i seteryggen og nedfellbare seter som bonus, kan vi også glatt presse inn både carvingski og gardinstenger (selv om glamorøse damer ikke kjøper gardinstengene selv), slik at vi slipper å ødelegge det linjelekre taket med klumpete skistativ.

    Dyr og deilig

    Menn innbiller seg at jenter pynter seg for dem, men alle jenter vet selvsagt at dette er feil. Jenter pynter seg for hverandre, og med en sånn bil, får du garantert andre kvinner til å se på deg med misunnelse i blikket. Vanligvis er det gutta som snur seg etter oss når vi kjører biler i denne prisklassen, men denne gangen er det damene som får kink i nakken.

    Vår testbil er ikke av de med aller mest utstyr, men vil likevel redusere bankkontoen med nøyaktig 768.708 kroner. Ikke noe for den som sliter med en toroms på Torshov og studielån, men har du pengene, er dette bilen som hjelper deg å oppnå oppmerksomhet og status. Vil du betale mindre men cashe ut nesten like mye på statuskontoen, bør du satse på det minste motoralternativet i en CLK 200. Det vil du spare omkring 300.000 kroner på!

    Mercedes CLK har tydeligvis en feminin apell og er en typisk DINK-bil. Double income - no kids. Og siden fødselsratene faller i takt med lønnsveksten i Norge, er jo dette en voksende kundegruppe.

    Tabbe igjen

    Om vi ville gjort noe annerledes i vårt test av CLKen? Vel - tabbe nummer tre var i alle fall å låne bort nøklene til samboeren ... Det var det siste vi så av Mersja den helgen - han ville vel ut å imponere damene, han også.

  • Få med deg bildene fra jentetesten.

  • Les også test av Mercedes CLK 200 K og test av cabrioletvarianten av samme bilmodell.

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer