Flere bilmerker har allerede gjort det, mens Mercedes-Benz lenge har unngått å love så mye om når de skal slutte å produsere fossildrevne biler.
Det er kanskje ikke den største problemstillingen her i Norge, hvor størsteparten av nybil-markedet allerede er dominert av helelektriske biler og hvor staten har et uttalt mål om å kun selge nullutslippsbiler innen 2025.
På det internasjonale markedet er imidlertid situasjonen en helt annen. Ifølge Norsk elbilforening ligger de nærmeste landene sju år bak Norge, når det kommer til omlegging og klargjøring for elbiler. I andre markeder har de knapt kommet i gang.
«Elektrisk først»
Vel å merke annonserte Mercedes-Benz i 2020 en «elektrisk først»-strategi og en påfølgende spissing til «kun elektrisk» sist sommer. Fra 2030 skulle Mercedes gå for «Electric Only», men her var det forbehold om at ladenettverk og andre relevante markedsforhold tillater det.
Med andre ord er det liten tvil om at Mercedes har forpliktet seg til kun å levere elbiler til Norge, som uansett har en nasjonal målsetning om kun å selge elbiler allerede fra 2025. Ellers hadde Mercedes-Benz-løftet mindre kraft internasjonalt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger