Volvos nye elbil

Satser mot 1000 kilometer

Neste år kommer Volvos nye, store elbil. Fabrikken sikter mot 1000 kilometer rekkevidde og denne konsept-bilen viser hva fabrikken tenker om utseendet.

ERSTATTER XC90: Det er klart at dagens store Volvo-SUV XC90 ikke vil få en tredje generasjon. Den erstattes av denne store elektriske bilen, som lanseres neste år. Foto: Volvo Vis mer
Publisert

Volvos plan er å lansere en ren elbil hvert år fram til 2025, da 50 prosent av deres totalsalg i verden skal være rene elbiler. I 2030 er det helt slutt på bensin- og dieselbiler fra den svenske produsenten.

- For at vi fortsatt skal være konkurransedyktige og ha penger til å utvikle nye modeller og ny teknologi, velger vi å ikke investere mer i bensin og diesel. Vi har valgt å investere i framtiden – det vil si elbiler, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson.

Ny baby, nytt navn

I fjor høst lanserte Volvo sin elektriske XC40 og til høsten kommer kupé-utgaven C40.

1000 KILOMETER: Med en ny batteritype og andre tekniske forbedringer, mener Volvo at de skal kunne gi elbilene en rekkevidde på opp mot 1000 kilometer. Det skjer neppe før rundt 2025. Foto: Volvo
1000 KILOMETER: Med en ny batteritype og andre tekniske forbedringer, mener Volvo at de skal kunne gi elbilene en rekkevidde på opp mot 1000 kilometer. Det skjer neppe før rundt 2025. Foto: Volvo Vis mer

Neste modell ut er altså en stor elbil, som blir en erstatter til XC90. Samtidig skal Volvo gi bilen et ordentlig navn, ikke bare en kombinasjon av bokstaver og tall. Det bekreftet Volvo-sjefen da Concept Recharge ble vist fram.

- Å kalle den «nye XC90» vil bli helt feil, siden den nye elbilen er den første i sitt slag. Den vil få et navn akkurat som en nyfødt baby, sier Samuelsson. Hva navnet på den nye elbil blir, vil han imidlertid ikke røpe ennå.

Spennende utseende

Det er uten tvil en spennende elbil Volvo har på gang. Den skal bygges på en ny plattform dedikert til større elektriske biler. Som vi også kan se på bildene, betyr det lang akselavstand, god plass til batteriet under bilen og stor innvendig plass.

FÅR ORDENTLIG NAVN: Den nye bilen skal få et navn slik som en nyfødt baby, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson. Dagens kombinasjon av to bokstaver og to tall, som XC90, forsvinner. Foto: Volvo
FÅR ORDENTLIG NAVN: Den nye bilen skal få et navn slik som en nyfødt baby, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson. Dagens kombinasjon av to bokstaver og to tall, som XC90, forsvinner. Foto: Volvo Vis mer

Også utseendet er svært spennende og noe helt nytt fra Volvo. Hvor lik den ferdige bilen vil bli Concept Recharge, vet vi ikke. Det som er sikkert er at designet på den nye elbilen allerede er låst. Det skjer normalt 24 måneder før bilen lanseres.

Får vanlige dører

Det vi ellers er ganske sikre på, er at bilen ikke kommer til å få bakdører som åpner feil vei, slik som på konsept-modellen. Det er både en dyr og svært vekt-krevende løsning.

Tesla gjorde et tilsvarende «eksperiment» med måkeving-dører på sin SUV Model X. Det var dyrt, teknisk vanskelig og har medført en del tekniske problemer. På Model Y, den nye kompakte SUV-en, går Tesla tilbake til vanlige dører.

Det mest spennende med dette nye elbil-flaggskipet, blir batteriteknologien.

STOR SKJERM: Til tross for en del kritikk mot dagens skjermer, ser det ut til at skjermen i Volvos nye elbil, vil bli enda større. Den nye plattformen som bilen bygges på vil gi stor innvendig plass. Foto: Volvo
STOR SKJERM: Til tross for en del kritikk mot dagens skjermer, ser det ut til at skjermen i Volvos nye elbil, vil bli enda større. Den nye plattformen som bilen bygges på vil gi stor innvendig plass. Foto: Volvo Vis mer

1000 kilometer rekkevidde

I samarbeid med Northvolt utvikler Volvo nye batterier som skal gi 50 prosent høyere energitetthet enn dagens batterier og kunne lades nesten dobbelt så raskt. Volvo sikter mot at bilen skal få en rekkevidde på 900-1000 kilometer.

Vi tror ikke dette batteriet vil være på plass allerede neste år når XC90-etterfølgeren lanseres. Trolig vil det drøye til nærmere 2025 før et slikt batteri er klart. Volvos utviklingssjef Henrik Green forklarer:

- Ved å forenkle konstruksjonen og integrere battericellene i bilens grunnkonstruksjon, kan vi redusere vekten, kutte forbruket og øke den innvendige plassen. Det vil også gi oss mulighet til å øke batterikapasiteten og rekkevidden, samt å kutte ladetiden, sa Green, da han viste fram Concept Recharge.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer