Scirocco banekjørt

Folkesportsbilen Scirocco kravler seg frem ved hjelp av forhjula, men Vålerbanen blir morsom likevel.

Publisert
Sist oppdatert

Volkswagen Scirocco ble lansert første gang i 1974. Den ble i 1981 avløst av en ny modell, som holdt det gående frem til 1992. Delvis parallelt med siste Scirocco lanserte VW også en ny kupé som het Corrado. Nå er imidlertid Scirocco tilbake etter en pause på 16 år.

Den største fordelen er at Scirocco ikke er en tredørs Golf; det er en skikkelig kupé. Den er lav og bred, og kan utstyres med flere fine motorer. Den har også dype seter, ratt og girkule fra Golf GTI og flere tøffe designdetaljer.

Fem motorer

Som vanlig kommer alle Volkswagen-modeller med en rekke motorer. Minste motor i Scirocco blir en 1,4-liter med turbo som yter 122 hestekrefter. Den klarer 0 til 100 på 9,7 sekunder. Det er i grunnen greit, men heller ikke mer. Bilen oser mer av fart enn som så, men vi har heller ikke kjørt denne motoren i Scirocco så vi skal ikke si det for sikkert.

Neste motorstørrelse er også en 1,4-liter, men da er det montert på kompressor i tillegg til turboen. Effekten stiger til 160 hestekrefter, og 0 til 100 synker til 8,0 sekunder. Denne har vi kjørt, og den oppleves som sprek nok for utstrålingen til Scirocco. Pristillegget for 160 hestekrefters-versjonen er cirka 35.000 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer