Er du opptatt av hva andre mener om bilen du kjører? I så tilfelle er du ikke alene. Det viser AutoIndex 2014, som er Skandinavias største undersøkelse av kundenes tilfredshet rundt egne biler.
I undersøkelsen er det 24 ulike bilmerker representert, og undersøkelsen er blant annet basert på opplysninger fra 13.334 norske bileiere.
Eierne har svart på en lang rekke spørsmål, deriblant hvor opptatt de er av andres mening om bilen deres. Vektleggingen er gjort basert på eksempelvis følgende utsagn:
«Jeg nyter å se andre beundre bilen min.»
Første gang
Mini har aldri før vært med på AutoIndex-undersøkelsen, som nå har pågått i 12 år. AutoIndex kartlegger en lang rekke forhold om bilhold, deriblant hvor tilfreds eierne er med bilen i seg selv, forhandlerapparatet, og den service de får av forhandler og verksted.
I tre år har Lexus vunnet det som har med total tilfredshet å gjøre, mens det er flere delvinnere i de øvrige kategoriene.
I år havner Mini-eiere på toppen av listen over de som liker å bli beundret.
Les testen: Helt nye Mini
De som er minst opptatt av å bli beundret er eiere av Suzuki, etterfulgt av Toyota. Dette i seg selv behøver ikke bety at de ikke er interessert i bilen sin, men de kan nøye seg med egen glede over bilen. De trenger ikke bekreftelse fra andre.
Bare et fremkomstmiddel

I en annen kategori havner de som ikke nødvendigvis er opptatt av bil i det hele tatt, men er mest opptatt av å ha et transportmiddel som gjør jobben.
Denne listen toppes av Kia-eiere, etterfulgt av Suzuki og deretter Toyota.
Hvor de respektive merkene ender på disse listene kan like gjerne ha noe med hvordan den enkelte deltaker av undersøkelsen oppfatter spørsmålene, men den generelle bilinteressen gjenspeiles en god del.
Dette ser vi blant annet på listen over de som er lengst vekk fra påstanden om at man bare ser på bilen som et fremkomstmiddel.
Der er vi igjen tilbake på Mini, BMW og Audi.
Lexus stikker av med totalseieren for tredje året på rad
Her er resultatene, inkludert poengene:
(Skalaen går fra 0 til 1000)
Opptatt av beundrende blikk:
Mest
1. Mini - 673 poeng
2. Lexus - 605 poeng
3. Audi 570 poeng
Minst:
1. Suzuki - 358 poeng
2. Toyota - 423 poeng
3. Skoda - 429 poeng
Ser bilen mest som bare et transportmiddel:
Mest
1. Kia - 678 poeng
2. Suzuki - 677 poeng
3. Toyota - 650 poeng
Minst:
1. Mini - 380 poeng
2. BMW - 395 poeng
3. Audi - 398 poeng
Fakta om AutoIndex:
13.334 norske bileiere har deltatt i AuoIndex 2014, og besvart rundt 120 spørsmål. For alle 24 merkene som deltar i AutoIndes foreligger det minst 100 svar, med 50-50-fordeling på eiere med nye og brukte biler (årgangene 2010-2013 og 2007-2009).Svarene er delt inn i fire hovedkategorier: Selve bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent), og lojalitet til merket (20 prosent).
Undersøkelsen er utført av konsulentfirmaet Loyalty Group (www.loyaltygroup.no).