Som Dinside nylig kunne fortelle, vurderer politikerne i Oslo drastiske tiltak mot elbilene for å få bukt med køproblemene i kollektivfeltet inn mot hovedstaden.
Vegdirektoratet utfører jevnlig veitellinger i de fem største norske byene, og tallene fra Oslo, som kan brukes som begrunnelse for slike tiltak, vekker virkelig oppsikt.
- Elbiler i kollektivfeltet har økt med 50 prosent i perioden 2013 til 2015.
- I rushtrafikken utgjør elbiler nå hele 87,4 prosent av all trafikk i feltet.
- Kun hver niende elbil kjører med passasjer.
Les også: Nesten ingen bilprodusenter har troen på elbil
Rushtids-tall

Det er fra veitellingen i Oslo at elbilene skiller seg så kraftig ut, og i særhet ved tellingen som er foretatt ved Shell-stasjonen mellom Høvik og Strand på E18.
Målingen er utført i tidsrommet 07.00-09.00 på morgenen.
Les også: Rekordhøyt elbil-salg
Måling på samme sted viste en elbiløkning på 25 prosent fra mars 2013 til mars 2014, og en ytterligere økning på 25 prosent til mars 2015.
Dette er for så vidt også i tråd med den enorme salgsøkningen elbiler opplever.
I snitt per dag målingene fant sted, passerte 1.734 elbiler målestasjonen i kollektivfeltet på densiste målingen i Bærum. Snittallet for busser er kun 128, for taxi 107, mens 16 er oppført som andre kjøretøyer.
Les også: Dette bør du vite om elbil
Til sammenligning viser Vegdirektoratets beskrivelse av trafikksituasjonen på E18 gjennom Bærum at venstre felt på motorveien belastes med hele 2400 kjøretøyer i timen på det meste.
Utsatt fra vest
- Undersøkelsen viser at det i hovedsak, med unntak av enkelte få veistrekninger, er på E18 i hovedstadsområdet at det er trafikale problemer i kollektivfeltet. Særlig E18 vestfra inn mot Oslo er utsatt, sier sjefsingeniør Kristian Wærsted i Trafikkdirektoratet, som har tatt del i målingene.
- Det interessante er at vi allerede kan se at elbilistene gjør som resten av vanlige trafikanter, og sprer seg mer utover i morgenrushet. Køen kan reduseres i kollektivfeltet om elbilsjåførene passerer Bærum før kl 07.30 eller bytter på å kjøre med hverandre, forklarer Wærsted.
Les også: Den eneste elbilen du lader hjemme på to timer
Han forteller videre at forsinkelsene i kollektivfeltet i Bærum oppstår når trafikantene i kollektivfeltet må dele kapasiteten i konfliktpunktene i kryssene (ved Sandvika, Blommenholm og Høvik) med trafikantene fra lokalveiene som skal inn på E18.

- På Mosseveien er det litt annerledes, for her avsluttes kollektivfeltene mens det fortsatt er kø i hovedfeltet ved siden av, og da vil alle ekstra kjøretøyer i kollektivfeltet kunne bidra til at innflettingen i køen i enden av kollektivfeltene tar litt lengre tid, sier sjefsingeniøren.
Se tabellen fra veitelling i rushtiden i de fem største byene her:
*Tall kun fra «største» time og er ikke direkte sammenlignbare med de øvrige tall.
Tellingene foregår manuelt ved notering i telleskjema i fem minutters intervaller.
Tallene i skjemaet er gjennomsnitt av de telte dagene mandag - torsdag i uke 10.