I mange år har EuroNcap kollisjonstestet nye biler og gitt karakterer for den passive sikkerheten – det vil si hvor godt den beskytter passasjerene når ulykken inntreffer. I tillegg er nå kravene til den passive sikkerheten skjerpet – det vi si tester av utstyret som skal forhindre at ulykker oppstår.
Nå er blant andre Polestar 2, Toyota Yaris, VW ID.3 testet. Det ser svært dramatisk når bilene treffer den solide barrieren i 64 km/t, eller når en «bil» kommer imot i 50 km/t og fronten knuses i småbiter helt inn til kupeen. Men det er faktisk akkurat slik det skal være i en moderne bil.
Alle de tre bilene får toppkarakteren fem stjerner og høye poengsummer for måten de beskytter fører og passasjerer på i en kollisjon – enten den skjer forfra, fra siden, eller bakfra.
Skal se stygg ut
Forklaringen er som følger: Moderne biler er bygget med en deformasjonssone i fronten som skal knuses i en kollisjon. På den måten dempes kreftene fra kollisjonen før passasjerene i bilen kastes forover i beltene. I tillegg skyves motoren ned under bilen, slik at den ikke skal trenge inn i kupeen. Det ser dramatisk ut, men legg merke til at kupeen i bilen er like hel.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger