Dramatisk kollisjonstest

Se VW ID.3 knuses

Det ser svært dramatisk ut når nye elektriske VW ID.3 knuses i kollisjonstesten. Men en video fra innsiden avslører at bilen er svært sikker for passasjerene.

FEM STJERNER: Til tross for en krasj som ser svært alvorlig ut, er passasjerene trygge, og VW ID.3 får toppkarakter fem stjerner i EuroNcaps kollisjonstest. Video: EuroNcap Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I mange år har EuroNcap kollisjonstestet nye biler og gitt karakterer for den passive sikkerheten – det vil si hvor godt den beskytter passasjerene når ulykken inntreffer. I tillegg er nå kravene til den passive sikkerheten skjerpet – det vi si tester av utstyret som skal forhindre at ulykker oppstår.

Nå er blant andre Polestar 2, Toyota Yaris, VW ID.3 testet. Det ser svært dramatisk når bilene treffer den solide barrieren i 64 km/t, eller når en «bil» kommer imot i 50 km/t og fronten knuses i småbiter helt inn til kupeen. Men det er faktisk akkurat slik det skal være i en moderne bil.

Alle de tre bilene får toppkarakteren fem stjerner og høye poengsummer for måten de beskytter fører og passasjerer på i en kollisjon – enten den skjer forfra, fra siden, eller bakfra.

Skal se stygg ut

Forklaringen er som følger: Moderne biler er bygget med en deformasjonssone i fronten som skal knuses i en kollisjon. På den måten dempes kreftene fra kollisjonen før passasjerene i bilen kastes forover i beltene. I tillegg skyves motoren ned under bilen, slik at den ikke skal trenge inn i kupeen. Det ser dramatisk ut, men legg merke til at kupeen i bilen er like hel.

SIKKER FOR BARN: Sikkerheten for barna i baksetet er et av de viktige momentene som testes før karakteren settes. Foto EuroNcap
SIKKER FOR BARN: Sikkerheten for barna i baksetet er et av de viktige momentene som testes før karakteren settes. Foto EuroNcap Vis mer

Videoen fra innsiden viser også hvordan kollisjonsputen foran, på sidene og nå også mellom passasjerene, hindrer at passasjerene slås mot rattet, dashbordet, vinduene eller hverandre. I det som kan se ut som en dødelig kollisjon, slik videoen viser, ville passasjerene mest sannsynlig kommet fra det uskadde eller med mildere skader.

FUNKSJONER: På Volkswagens elbiler i ID.-serien har de nå lagt inn en stilig funksjon – nemlig ID.Light. Video: Øystein Bergrud Fossum / Rune M. Nesheim. Klipp: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Ekstreme tester

I EuroNcaps kollisjonstest må bilene gjennom flere typer krasjer: mot en barriere med hele fronten, mot en barriere med deler av fronten, påkjørsler fra siden, en krasj sideveis mot en stolpe og en påkjørsel bakfra. Beskyttelse av barna i baksetet inngår også som en viktig del av testen.

I tillegg testes bilens automatiske nødbrems for å se hvor lett den kjenner igjen fotgjengere og syklister og klarer å nødbremse for disse. Også resten av sikkerhetsutstyret som bilen har standard, og som skal sørge for å forhindre at kollisjoner oppstår, blir vurdert før det settes en endelig karakter. Her kan du lese i detalj hva som testes.

MYKE TRAFIKANTER: Bilen skal være mest mulig skånsom i en kollisjon med myke trafikanter og nødbremssystemet skal klare å stoppe bilen automatisk for å unngå en påkjørsel. Foto: EuroNcap
MYKE TRAFIKANTER: Bilen skal være mest mulig skånsom i en kollisjon med myke trafikanter og nødbremssystemet skal klare å stoppe bilen automatisk for å unngå en påkjørsel. Foto: EuroNcap Vis mer

Mange får fem stjerner

I Norge er kundene sikkerhetsbevisste, og det vanskelig å selge en bil som scorer færre enn fem stjerner. Blant de 13 nye bilene som er kollisjonstestet av EuroNcap det siste året, har alle unntatt to oppfylt de strengeste sikkerhetskravene og fått fem stjerner.

Hondas nye elbil E får fire stjerner, fordi den mangler noe av det avanserte sikkerhetsutstyret som blant annet den litt større Honda Jazz har.

Fikk null stjerner

Lille Hyundai i10 får bare tre stjerner. I frontkollisjonen sklir føreren ut av sikkerhetsbeltet og ned under rattstammen. I tillegg har bilen et dårligere nødbremssystem enn mange andre småbiler.

NULL STJERNER: Fiat Panda fikk null stjerner i kollisjonstesten i 2018. Bilen selges ikke lenger i Norge. Foto: EuroNcap
NULL STJERNER: Fiat Panda fikk null stjerner i kollisjonstesten i 2018. Bilen selges ikke lenger i Norge. Foto: EuroNcap Vis mer

Det finnes utrolig nok også moderne biler som har fått null stjerner i EuroNcaps test. Det skjedde i 2018, da Fiat Panda blant annet fikk svært dårlige resultater for beskyttelse av barna i baksetet. Samme år fikk Jeep Wrangler bare en stjerne fordi bilen manglet vesentlig sikkerhetsutstyr og utsatte både fører og passasjer foran for livstruende belastninger i frontkollisjon.

Stjerner i EuroNcaps siste tester

Polestar 25
Cupra Formentor5
VW ID.35
Toyota Yaris5
Audi A35
Isuzu D-Max pickup5
Kia Sorrento5
Land Rover Defender5
Seat Leon5
Mazda MX-305
Honda Jazz5
Honda E4
Hyundai i103

Dette er de bilene EuroNcap har kollisjonstestet siden sommeren 2020.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer