I mange år har EuroNcap kollisjonstestet nye biler og gitt karakterer for den passive sikkerheten – det vil si hvor godt den beskytter passasjerene når ulykken inntreffer. I tillegg er nå kravene til den passive sikkerheten skjerpet – det vi si tester av utstyret som skal forhindre at ulykker oppstår.
Nå er blant andre Polestar 2, Toyota Yaris, VW ID.3 testet. Det ser svært dramatisk når bilene treffer den solide barrieren i 64 km/t, eller når en «bil» kommer imot i 50 km/t og fronten knuses i småbiter helt inn til kupeen. Men det er faktisk akkurat slik det skal være i en moderne bil.

Sjekk de dårlige takboksene
Alle de tre bilene får toppkarakteren fem stjerner og høye poengsummer for måten de beskytter fører og passasjerer på i en kollisjon – enten den skjer forfra, fra siden, eller bakfra.
Skal se stygg ut
Forklaringen er som følger: Moderne biler er bygget med en deformasjonssone i fronten som skal knuses i en kollisjon. På den måten dempes kreftene fra kollisjonen før passasjerene i bilen kastes forover i beltene. I tillegg skyves motoren ned under bilen, slik at den ikke skal trenge inn i kupeen. Det ser dramatisk ut, men legg merke til at kupeen i bilen er like hel.

Videoen fra innsiden viser også hvordan kollisjonsputen foran, på sidene og nå også mellom passasjerene, hindrer at passasjerene slås mot rattet, dashbordet, vinduene eller hverandre. I det som kan se ut som en dødelig kollisjon, slik videoen viser, ville passasjerene mest sannsynlig kommet fra det uskadde eller med mildere skader.
Ekstreme tester
I EuroNcaps kollisjonstest må bilene gjennom flere typer krasjer: mot en barriere med hele fronten, mot en barriere med deler av fronten, påkjørsler fra siden, en krasj sideveis mot en stolpe og en påkjørsel bakfra. Beskyttelse av barna i baksetet inngår også som en viktig del av testen.

Bremsepedalen kan løsne
I tillegg testes bilens automatiske nødbrems for å se hvor lett den kjenner igjen fotgjengere og syklister og klarer å nødbremse for disse. Også resten av sikkerhetsutstyret som bilen har standard, og som skal sørge for å forhindre at kollisjoner oppstår, blir vurdert før det settes en endelig karakter. Her kan du lese i detalj hva som testes.

Mange får fem stjerner
I Norge er kundene sikkerhetsbevisste, og det vanskelig å selge en bil som scorer færre enn fem stjerner. Blant de 13 nye bilene som er kollisjonstestet av EuroNcap det siste året, har alle unntatt to oppfylt de strengeste sikkerhetskravene og fått fem stjerner.

Her smeller det 60 ganger i timen
Hondas nye elbil E får fire stjerner, fordi den mangler noe av det avanserte sikkerhetsutstyret som blant annet den litt større Honda Jazz har.
Fikk null stjerner
Lille Hyundai i10 får bare tre stjerner. I frontkollisjonen sklir føreren ut av sikkerhetsbeltet og ned under rattstammen. I tillegg har bilen et dårligere nødbremssystem enn mange andre småbiler.

Det finnes utrolig nok også moderne biler som har fått null stjerner i EuroNcaps test. Det skjedde i 2018, da Fiat Panda blant annet fikk svært dårlige resultater for beskyttelse av barna i baksetet. Samme år fikk Jeep Wrangler bare en stjerne fordi bilen manglet vesentlig sikkerhetsutstyr og utsatte både fører og passasjer foran for livstruende belastninger i frontkollisjon.
Stjerner i EuroNcaps siste tester
Polestar 2 | 5 |
Cupra Formentor | 5 |
VW ID.3 | 5 |
Toyota Yaris | 5 |
Audi A3 | 5 |
Isuzu D-Max pickup | 5 |
Kia Sorrento | 5 |
Land Rover Defender | 5 |
Seat Leon | 5 |
Mazda MX-30 | 5 |
Honda Jazz | 5 |
Honda E | 4 |
Hyundai i10 | 3 |
Dette er de bilene EuroNcap har kollisjonstestet siden sommeren 2020.