Nå begynner det for alvor å bli et bredt utvalg av helelektriske biler på det norske markedet. Stadig flere produsenter har vist at de tar elektrifiseringen på alvor, samtidig som stadig flere nye produsenter har dukket opp.
Dermed kan trolig nordmenn om ikke alt for lenge velge og vrake i elbiler – og få noe som dekker akkurat deres behov. Etter at nytt forslag til statsbudsjett 2021 ble lagt fram onsdag, gikk også Norges største bilimportør ut og sa de kan nå 2025-målet - om å kun selge elektriske biler - hele to år før tida!

– 90 prosent elbiler neste år
Mercedes med seks nye elbiler - én snart her
Samme dag gikk det tyske storkonsernet Daimler ut med en pressemelding om sin elbilsatsning. De har allerede relativt stor suksess i Norge med den elektriske SUV-en EQC, samtidig som de første eksemplarene av vare- og flerbruksbilen EQV akkurat har ankommet landet.
Nå avslører de imidlertid at den mindre SUV-en EQA straks blir satt i produksjon, og trolig klar for det norske markedet i løpet av de tre første månedene neste år (Q1, 2021). Det vil i løpet av 2021 også komme en oppfølger med navn EQB.
Senere vil enda mindre modeller dukke opp på den nye elektriske MMA-plattformen.
Tydelige merkevarer hos Mercedes
For å lette merkevarebyggingen vil Mercedes jobbe med fire klare undermerker framover:
- EQ for elbiler og ladbare hybrider.
- G for terrengkjøretøy
- AMG for ytelsesmodeller
- Maybach for super luksusbiler

BMWs nye ansikt
Nye elbiler på ny plattform
Men det stopper ikke der. Mercedes har fått utviklet enda en helt ny produksjonsplattform, Electric Vehicle Architecture (EVA), hvor et spekter av større elbiler etter hvert skal komme rullende ut av.
Her starter det med den luksuriøse sedanen EQS, som vil fungere som en spydspiss for EQ-serien (kun elbiler). Bilen er naturligvis basert på konseptbilen Vision EQS, hvor mye skal være likt, når serieproduksjonen kommer i gang i 2021. Produsenten har lovet at denne skal få en banebrytende rekkevidde på om lag 700 km.
EQS vil også komme i en SUV-variant.
På EVA-plattformen vil også den hittil ukjente E-klasse-versjonen (EQE) av elbiler komme rullende. Også den skal skal komme som både sedan- og SUV-versjon, skal vi tro Daimler. Flere detaljer om disse modellene er foreløpig ikke kjent


Volkswagens Tesla-konkurrent avslørt
Fem elbiler innen 2021
Dermed skal Mercedes kunne tilby hele fem helelektriske biler før neste år er omme: EQC, EQV, EQA, EQB og EQS. I tillegg vil de ha 25 ladbare hybrid-versjoner i stallen. Planen for 2030 er å ha hele 20 elbiler og samme antall ladbare hybrider, samtidig som antallet diesel- og bensinbiler fases ut.
Konserndirektør Kjetil Myhre hos den norske Mercedes-Benz-importøren Bertel O. Steen mener de helelektriske modellene som er på vei ligger til rette for å bygge på EQC-suksessen i Norge.
– Når vi vet at det er bekreftet elbiler fra AMG og Maybach, og en elektrisk variant av legenden G-Klasse, er det grunn til å være optimistisk på vegne av norske kunder, sier han.