Nordmenn er sene på grønt lys

Ser rødt på grønt

Venter du mer enn tre sekunder med å kjøre etter at lyser har skiftet til grønt, ser sjåførene bak deg i køen rødt.

MÅ VÆRE LYNRASK: Når lyset skifter fra rødt til grønt gjelder det å være lynrask. Grunnen til at mange somler med å få bilen i gir er enkel. Foto: Rune Korsvoll
MÅ VÆRE LYNRASK: Når lyset skifter fra rødt til grønt gjelder det å være lynrask. Grunnen til at mange somler med å få bilen i gir er enkel. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Det bør ikke ta mer enn tre sekunder, helst mindre, før du får bilen i gir og begynner å kjøre, når trafikklyset skifter fra rødt til grønt. Hvis ikke blir sjåførene bak deg i køen irriterte og sinte.

Det viser en ny undersøkelse som den britiske bilklubben RAC har gjennomført. 2500 bilister er spurt om hvordan de reagerer dersom bilen foran ikke starter umiddelbart når det blir grønt.

MENN VERST: Det er menn og unge bilførere som lettest lar seg irritere når bilen først i køen er treg til å starte på grønt. Foto: Gjensidige
MENN VERST: Det er menn og unge bilførere som lettest lar seg irritere når bilen først i køen er treg til å starte på grønt. Foto: Gjensidige Vis mer

Menn er verst

Nesten halvparten (46 %) svarer at det ikke tar mer enn tre sekunder før irritasjon og sinne begynner å bygge seg opp. Det er imidlertid også sju prosent som ikke lar seg stresse i det hele tatt, og sier at det kan ta så lang tid som nødvendig. Resten synes det er greit å vente mellom fire og seks sekunder.

Det er de yngste sjåførene i køen som raskest blir sinte, viser undersøkelsen - også menn da ... Langt flere menn en kvinner sier at de lett lar seg hisse opp av trege sjåfører foran dem.

Opptatt med mobilen

Hva er årsaken til at mange bilister bruker lang tid på å få fart på bilen? I undersøkelsen svarer mange at det er fordi sjåføren først i køen har oppmerksomheten et annet sted.

De fleste tror vedkommende sjekker telefonen, noe som er ulovlig, selv om bilen står stille.

Det slo norsk Høyesterett fast i 2020. En ung kvinne fra Drammen nektet å vedta en bot hun fikk, etter å ha begynt å skrive en tekstmelding mens bilen hennes sto stille i kø.

Kvinnen la telefonen fra seg når køen begynte å bevege seg. Først ble hun frikjent i tingretten og lagretten, men politiet tok saken helt til Høyesterett. Der ble hun dømt.

SJEKKER MOBILEN: Den vanligste årsaken til at sjåførene er uoppmerksomme i lyskryss, er at de sjekker mobilen. Det er forbudt også når bilen står stille på rødt lys. Foto: Rune Korsvoll
SJEKKER MOBILEN: Den vanligste årsaken til at sjåførene er uoppmerksomme i lyskryss, er at de sjekker mobilen. Det er forbudt også når bilen står stille på rødt lys. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Mobilforbud gjelder i køen

I kommentaren til dommen sier Høyesterett at «uttrykket under kjøring også omfatter trafikal stans hvor motorvognen fortsatt er en aktiv del av trafikkbildet. Det gjelder selv om motorvognen for en kort periode ikke er i bevegelse. Et typisk eksempel er stopp for rødt lys eller stans for å slippe frem trafikken foran et vikepliktskilt. Slik stans er en del av bilkjøringen, slik at forbudet mot å bruke mobiltelefonen gjelder også da».

FØLES SOM EN EVIGHET: Når du vil komme deg raskest mulig gjennom en rekke med lyskryss, er det lett å bli irritert dersom bilen foran er så treg at lyset skifter til rødt igjen før du har passert. Foto: Colourbox
FØLES SOM EN EVIGHET: Når du vil komme deg raskest mulig gjennom en rekke med lyskryss, er det lett å bli irritert dersom bilen foran er så treg at lyset skifter til rødt igjen før du har passert. Foto: Colourbox Vis mer

Virker som en evighet

RAC-talsmann Simon Williams mener at alt over tre sekunder kan virke som en evighet, når du ønsker å komme igjennom en rekke med trafikklys så raskt som mulig og sjåføren foran bruker en lang tid på å kjøre.

– Når vi vet at noen trafikklys er grønne i bare 15 sekunder, så vil dette selvfølgelig begrense antall biler som kommer over krysset før det blir rødt igjen. Det gjør køen lenger og flere biler blir stående å forurense.

Nytt lyskryss i Oslo en potensiell skademaskin? Vis mer

Trafikkfarlig

– At irritasjon og sinne er så vanlig, betyr at det er alt for mange sjåfører som av en eller annen grunn ikke har nok oppmerksomhet på trafikken rundt seg. Det trenger ikke bare forsinke andre, men også være farlig. Når de plutselig oppdager at lyset er grønt, skyter de av sted uten å forsikre seg om at alt er klart rundt seg, sier Williams.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer