2008: Setekollisjonsputen
Toyota iQ kan ikke bare skilte med tokammerkollisjonspute og verdens første bakrutekollisjonspute. iQ kan i tillegg skilte med en setekollisjonspute. Denne er plassert under fremre del av sitteputen og har som målsetting å forhindre føreren fra å gli fremover i setet ved frontkollisjon. Dermed utfører den på mange måter en tilsvarende funksjon som en knekollisjonspute. Jo nærmere seteryggen passasjeren blir sittende under selve kollisjonen, jo mindre risko er det for at knær og legger kommer knuses mot harde gjenstander i fotbrønn og nedre del av dashbord. Samtidig vil setekollisjonsputen bistå bilbeltet, noe som vil kunne bidra til at sistnevnte øver mindre press på indre organer.
Det er forøvrig verdt å merke seg at Lexus LS med luksusbakseter var først ute med denne teknologien. I denne bilen har nemlig høyre baksetepassasjer (venstre baksetepassasjer i land med venstrekjøring) mulighet til å legge ned seteryggen for å få en liggende sitteposisjon. En slik sitteposisjon øker faren for at passasjeren skal gli fremover ved en kollisjon. Setekollisjonsputen ble tatt i bruk for å bistå bilbeltet med å forhindre dette.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger