En dag etter at Toyota har sin lansering av Toyota RAV4 Plug in Hybrid i Norge, kan Suzuki lansere Across plug in Hybrid.
Sant og si sitrer det ikke i kroppen av spenning i det vi nærmer oss en av Suzukis viktigste modeller i året som kommer.
Det til tross for at det er en bil med alle de riktige spesifikasjonene. For Suzuki har ikke hatt noen skikkelig familiebil på programmet til nå. Valget har stått mellom Ignis, Swift, C-Cross og Vitara, alle med 4x4 og mild-hybridløsninger.

Med Across 4x4 har de endelig fått en bil massene ønsker seg. Nemlig en ladbar mellomklasse-SUV med markedsledende rekkevidde, skikkelig god plass til fem personer og bagasje.
Spesifikasjonene er, ikke overraskende, nøyaktig de samme som hos Toyota RAV4.
Og det er ikke til noen forkleinelse for Suzuki.
Hybridsystemet
Hybridsystemet består av en 2,5 liters bensinmotor på 185 hester og 227 Nm som er koblet sammen med en elmotor foran på 186 hk og 270 Nm via en trinnløs overføring. En motor bak på 54 hk og 121Nm sørger for firehjulsdrift, noe som er sentralt for Suzuki i Norge.
Det gir deg tilsammen 306 hester, noe som gjør den til den sprekeste Suzuki noensinne dersom vi ser bort fra båter og motorsykler.

For å sikre fremkommelighet, finnes det en egen Trail-knapp som sikrer at elmotoren bak går og at bremsene holder igjen hjul med dårlig grep, for å overføre kreftene til de hjulene som har best grep.
Across starter alltid elektrisk og fungerer som en elektrisk bil helt til batteriet er tomt.

Det er ingen kvasiløsning som krever at bensinmotoren må startes for å få varme i kupeen, men en fullelektrisk løsning med dobbelt varmeapparat, slik at kupeen varmes med varmepumpe ved hjelp av batteriet.
Den samme varmepumpa sørger for perfekt temperatur for batteriene også, slik at man får mest mulig effekt ut av det.

Det gir også mulighet til forvarming av bilen til akkurat det tidspunktet du ønsker og gir deg lenger kjørelengde på strøm vinterstid, dersom du forhåndslagrer det på menyen for tidsstyring i bilen. Du kan også slå den på med en knapp på nøkkelen.
Toyota har spart noe til seg selv
Den kan ikke styres med App, slik man gjør hos Toytoa.
Batteriet er på 18,1 kWt og er plassert i gulvet, mellom hjulene, en perfekt plassering med tanke på balanse, kjøreegenskaper og sikkerhet.
Den lades med en 3,6 kWt ombordlader, noe som er det de fleste kan ta ut av huset sitt. Toyota har ombordlader på 6,6, noe som halverer ladetiden.
Da lades batteriet på 5 timer. På vanlig 10 Ampere-kontakt lades bilen på 7,5 timer.

Suzuki lover 7,5 mils rekkevidde etter dagens WLTP-standard, og det klarte vi dagen før med tvillingsøster RAV4, til og med i kraftig motbakke de siste kilometerne før den slo om. Selv om du gir blanke i hvordan du kjører, havner du på fem mil på sommertid.
Det gjør at Suzuki er best i klassen på elektrisk rekkevidde, bare slått av de langt dyrere BMW X5 xDrive45e og Mercedes GLE 300 de.
Det gjør at svært mange, selv på bygda, får gjort alt eller mesteparten av sin daglige kjøring helelektrisk.

Og da er det bra at Suzuki har prioritert kraftigere elmotorer enn majoriteten av konkurrentene. For mens vi måler elektrisk akselerasjon på de fleste biler fra 13-16 sekunder, klarer Across det samme på 10 sekunder.
Det gjør at den føles forholdsvis pigg, selv når du kjører elektrisk. Elektrisk toppfart er 135 km/t så du vil aldri oppleve at bilen skifter til bensinmotoren før den går tom.
Bruker du alle 306 hester skal bilen klare en akselerasjon fra 0-100 på 6 sekunder og gi en toppfart på svært moderate 180 km/t, med tanke på den høye effekten.

For å få til det, må du velge vekk elektrisk modus, for selv om du har klampen i bånn, går den bare elektrisk.
Du velger mellom fire kjøremodus: Elektrisk, Hybrid, Hybrid Auto og Charge.
I tillegg har du hjul som lar deg velge mellom Eco, Normal og Sport. Den stiller bare inn gassrespons og styremotstand. Du merker knapt forskjell.
God plass
Bagasjerommet er på 500 liter, 490 er over gulvet. Suzuki har heldigvis valgt å gi deg et reservehjul, noe de fleste kutter ut om dagen og du er lei, den dagen du punkterer.
Det gir deg bittelitt mindre plass under bagasjeromgsgulvet.
Kjører bra

Across gir deg storbilfølelse. Den ligger trygt og flatt på veien og er ganske sprettent oppsatt og byr på god balanse, presise og gode kjøreegenskaper.
De har maskert de 910 kiloene godt.
Testresultat
Suzuki Across Plug in hybrid
Best elektrisk rekkevidde, bra plass, mye sikkerhets- og komfortutstyr, selv på laveste nivå, lavt forbruk.
Bruker ikke navigasjon til hybridsystemet, trekker bare 1500 kilo på kroken.
Komforten kan lide litt på dårligere veier, men den oppleves som god. Det samme gjør støydempingen. Og det er nesten mer viktig enn noengang når støyen og vibrasjonene fra en motor blir borte mesteparten av tiden.
De fleste vil også finne en god sittestilling, og baksetet byr på god plass til tre stykker. Det har i tillegg justering både i lengderetningen og på seteryggene som er delt 40/60. Mange vil kanskje savne passasje til ski i midten.

Godt utstyrt
Suzuki har valgt å ta inn kun en modell i Norge. Den kan mest sammenlignes med RAV4s Active Tech som koster 530.600, men ikke helt.
Suzuki Across Plug in Hybrid
Bensinmotor: | R4, 16v, bensin |
Girkasse: | Trinnløs 4wd |
Slagvolum: | 2487 ccm |
Effekt - o/min : | 186hk /6000 |
Dreiemoment - o/min: | 227/3200-3700 |
Elmotor foran: | 182hk / 270 Nm |
Elmotor bak: | 54 hk /121 Nm |
Batteri: | Litium-Ion 18,1 kW/t |
Systemeffekt: | 306hk |
0-100 km/t: | 6 sek |
Toppfart: | 180 km/t |
Forbruk WLTP: | 0,1 l/mil |
CO2-utslipp WLTP: | 29 g/km |
Tankvolum: | 56 liter |
L/B/H: | 460/185/168 cm |
Akselavstand: | 269 cm |
Bakkeklaring | 19 cm |
Dekkdimensjon: | 225/55R19 |
Bagasjerom: | 520/1690 liter |
Egenvekt: | 1910 kg |
Hengervekt: | 1500 kg |
Pris fra: | 549.000 kr |
Pris Testbil: | 549.000 kr |
Alle nødvendige sikkerhetssystemer er på plass, deriblant adaptiv fartholder. Parkeringssensorer foran og bak samt ryggekamera er og på plass.
Den har delskinnseter, elektrisk betjent førerstol (Toyota har el på begge forstolene) ,den største mulitimediaskjermen med Apple carplay og Android Auto, men mangler trådløs lading til telefonen og appstyrt betjening av klimaanlegget.
Ataptive ledlys følger også med.
De første bilene er en såkalt First Edition-utgave. De har 19-tommers hjul, sort skinn, sorte takrails, elektriksbakluke med kickåpning og mørke ruter. Det skal mye til om det ikke blir standardutstyr senere også.
Suzuki har et salgsmål på 800 biler før nyttår, og bedyrer at de har biler å levere.