I begynnelsen av februar tok NAF med seg 30 av de nyeste elbilene på tur fra Oslo og oppover Gudbrandsdalen. Målet var å se hvor langt de egentlig går på en vanlig norsk vinterdag i temperaturer mellom null og minus 19 grader.
Målet var ikke å komme lengst, men å se hvor stort avvik hver av bilene har fra de offisielle tallene produsenten oppgir – den såkalte WLTP-rekkeviddene.
- Vi vil gi et ærlig svar på hvilke elbiler som leverer nærmest den rekkevidden de lover. Det er viktig for alle som kjører elbil – og det begynner å bli veldig mange. Bare i fjor kom det nesten 140 000 nye elbiler på veiene våre. I år er det ventet enda flere. Mange ferske elbil-eiere får seg en overraskelse vinterstid, sier Sødal, som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Tesla-rekord
Og ærlig ble svaret. Skuffende for mange og ganske bra for andre. Tesla Model S ble vinneren av årets rekkeviddetest, med 530 kilometer på telleren før batteriet var helt tomt. Dette er ny rekord vinterstid i NAFs tester. Dette er et tap av rekkevidde på bare 16,4 prosent i forhold til det som er oppgitt av fabrikken.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger