Concorde Reverso er et barnesete som har gjort det godt i mange tester, og det er solgt over 700 eksemplarer av denne stolen her til lands.
Nå går Forbrukerrådet hardt ut mot produsenten, som anklages for å holde tett om alvorlige feil på produktet.
Feilen ligger i mekanismen som sørger for at barnet sitter trygt i setet under sammenstøt.
Flere barnestoler faller gjennom i test

Test av bilbarneseter 2016
Ifølge kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet har produsenten visst om feilen i lengre tid, uten å opplyse kundene. Dette reagerer fagdirektør i Forbrukerrådet, Gunstein Instejord, sterkt på.
Forbrukerrådet mener også at produsenten ikke har gjort nok for å rydde opp i den kjente feilen.
- Når du selger et produkt som skal være en trygghet for barna våre har du et særlig ansvar, mener Gunstein Instejord i Forbrukerrådet.
De skal derfor se videre på om forbrukerne er godt nok sikret mot slike henvendelser, og mener produsenten i slike tilfeller har plikt til å informere kundene om feilen.
Mange biler har rett og slett ikke plass
Dette er Forbrukerrådets råd dersom du har en Concord Reverso:

Derfor bør du sjekke at leiebilen har barnesete
- Stram beltet med stroppen, og forsøk deretter å trekke skulderbeltene opp med stor kraft
- Hvis mekanismen ikke fungerer: Unngå bruk av stolen og ta umiddelbart kontakt med forhandler.
- Hvis mekanismen fungerer: Ta kontakt med forhandler, der du vil få utlevert en gratis «smuss-avviser».
Du kan alternativt ta kontakt med den nordiske Concord-importøren på epostadressen kr@satex.dk eller ringe +45 491 76 060. Du vil da få tilsendt smuss-avviseren.