BMW har lansert nye elbiler på rekke og rad de siste par åra. I fjor kom både den store SUV-en iX, sportslige i4 og den store sedanen i7.
Nå er åttende generasjon av fabrikkens 5-serie på vei og for første gang kommer den som ren elbil. Siden den kom i 1972 har den vært en bestselger blant luksusbilene i Norge.
I oktober ruller den nye sedanutgaven i5 ut på veien. Den har vokst både i lengde og bredde i forhold til dagens 5-serie og blir nå over fem meter lang. Den kommer i første omgang i to varianter: i5 eDrive40 og i5 edsrive M60.
V8-ytelser
- Et av slagordene til BMW har alltid vært «ren kjøreglede». Det gjelder også for våre elektriske biler. I nye 5-serie er det i5 e-Drive M60 som viderefører denne tradisjonen. Den får ytelser som ikke står noe tilbake for det du finner i dagens 5-serie med V8-motor, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.
Denne modellen har to motorer med en samlet effekt på 517 hester, 795 newtonmeter dreiemoment og firehjulstrekk som standard. Bilen har også en kjøremodus som kalles Sport. Da øker ytelsen til 601 hester. Det betyr 0-100 kilometer i timen på 3,8 sekunder. Batteriet er på 81,2 kWt, som skal gi en rekkevidde på 516 kilometer under normal kjøring. Prisen starter litt over en million kroner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger