Sjefsvogna SLR

Mercedes vil garantert få my oppmerksomhet med denne bilen. De første bildene finner du her.

Publisert
Sist oppdatert

Mercedes har fått mange spaltemeter ut av denne bilen og nå er den endelig på plass. Bilen som Mercedes har utviklet sammen med McLaren har mye ny teknologi under skallet, og en særdeles heftig motor under panseret utviklet av AMG. Den har et slagvolum på 5,5 liter, kompressor, og yter ikke helt ubeskjedent 626 hestekrefter og 780 newtonmeter. Ytelsene er nesten helt i en klasse for seg med en akselerasjon fra 0 til 100 på 3,8 sekunder. 200 passeres etter 10,6 sekunder og hvis ikke bilen har tatt av passeres 300 på 28,8 sekunder. Estimert toppfart er foreløpig 334 kilometer timen. Motoren tilfredstiller miljøkravet EU4 som trer i kraft i 2005.

Bilen er ustyrt med en 5-trinns automatisk girkasse som kan fungere som vanlig automatkasse, eller med mulighet for å gire med knapper på rattet eller med selve spaken. Den har også en manuell funksjon med tre sjalteprogrammer. Det er "sport" som er den snilleste, "supersport" for de halvaggressive og "race" for de som virkelig skal gi alt.

Store deler av bilen er bygget i karbonfiber for å holde vekten nede. Kollisjonssonene foran og bak, vingedørene og panseret er eksempler på det. Teknologien er brukt i flyindustrien og i Formel 1, og vektbesparelsen ved å bruke karbonfiber er cirka 50 prosent.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer