EUs krav om at flåten av biler som en produsent selger, ikke skal ha et CO2-utslipp som overstiger 95 gram per kilometer, blir vanskelig å oppfylle. De produsentene som ikke klarer kravet, får en bot på 95 euro (ca. 950 kroner) per gram CO2 over grensen, ganget med antall biler som selges.
VW-bot på 45 milliarder
Ifølge en ny rapport fra analyseselskapet PA Consulting, som jobber tett på bilbransjen, kan den totale boten for europeiske bilprodusenter bli på mer enn 145 milliarder kroner ved inngangen til 2021, dersom ting ikke endrer seg dramatisk i løpet av 2020.
Det er Volkswagen som ligger an til å få den største boten. Bilene til Volkswagen er ikke de som slipper ut mest CO2, men på grunn av det store antallet biler som selges, kan boten bli på hele 45 milliarder kroner, ifølge PA Consulting. Dette utgjør 32 prosent av VWs fortjeneste i 2018.
Om mulig enda verre kan det bli for Jaguar Land Rover, som selger få, men store, bensinslukende biler og dermed har det største gjennomsnittlige CO2-utslippet. Her kan boten bli så høy som 9,3 milliarder kroner, eller 400 prosent av fortjenesten til selskapet i 2018.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger