Det er NAF som kommer med oppfordringen nå som sommerdekkene skal på.
Brems opp
Elbiler er ekstra utsatt for rust på bremseskivene fordi bremsene knapt nok er i bruk. Kjører man med kraftig regenerering brukes nesten bare gasspedalen i bilen.
- De fleste hverdagsreisene kan du faktisk gjøre uten å bremse i det hele tatt med en elbil, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i en pressemelding onsdag morgen.
- Når vinterhjulet er tatt av bilen ser du bremsene og bremseskiven. Ser du at det er mye rust, gjør ferdig hjulskiftet og ta bilen på en kjøretur og gjør noen skikkelige oppbremsinger. Sørg for å gjøre det i kontrollerte former på en øde veistrekning eller lignende. Kraftig bremsing fjerner rusten om den er i overflaten av bremseskivene, fortsetter han.
Er det fremdeles mye rust på bremsene, bør du få sjekket dem på et verksted.
Dyrt
Dette kan imidlertid bli en kostbar affære.
- Dersom bremseskiver og klosser må skiftes, vil det fort beløpe seg til 5 000 kroner eller mer på merkeverksted. På såkalte premium-biler som BMW, Audi og Mercedes, kan det være snakk om 10 000 kroner. Dersom kaliperne også må skiftes, kan prisen bli det dobbelte, har teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud tidligere sagt til DinSide.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger