Utviklingen i elbilandelen i Norge

Sjekk den utviklingen!

I 2011 var elbilandelen i nybilsalget på 1,4 prosent - nå er den godt over 50. Sjekk grafen og tallene!

VW Golf og arvtakeren VW ID.3 stod for hele 12 822 registreringer på det norske markedet i fjor. Nå stjeler elbilene stadig større markedsandelen for hvert år som går. Foto: Øystein B. Fossum
VW Golf og arvtakeren VW ID.3 stod for hele 12 822 registreringer på det norske markedet i fjor. Nå stjeler elbilene stadig større markedsandelen for hvert år som går. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert

Antall elbiler på det norske markedet øker utrolig raskt. Årlig blir det satt nye rekorder i elbilsalget, og fjoråret var naturligvis ikke noe unntak.

I 2020 ble det nemlig solgt over 76 000 nye helelektriske biler i Norge. Det er mer enn 16 000 flere enn året før, som hadde 14 000 flere elbil-registreringer enn 2018.

Slik har utviklingen holdt på, siden 2010, da det kun ble registrert beskjedne 28 elbiler her til lands.

Nybilsalget i Norge - fordelt etter drivstoff

SÅ RASKT HAR DET GÅTT: I 2010 ble det solgt 28 elbiler (0 %) i Norge, mot nesten 100 000 dieselbiler (75 %). I 2020 var derimot andelen elbiler mer enn 54 prosent, mens dieselandelen var nede i ni prosent. Kilde: OFV
SÅ RASKT HAR DET GÅTT: I 2010 ble det solgt 28 elbiler (0 %) i Norge, mot nesten 100 000 dieselbiler (75 %). I 2020 var derimot andelen elbiler mer enn 54 prosent, mens dieselandelen var nede i ni prosent. Kilde: OFV Vis mer

Tar andeler

Som Dinside allerede har vist, passerte andelen i forhold til de konkurrerende drivlinjene for første gang 50 prosent i 2020. Med nesten 2000 nye elbiler i 2011 var andelen på én prosent. På ti år har andelen med andre ord steget med 53 prosentpoeng.

Og for hvert år har elbilene bare forsynt seg med enda større deler av registreringskaka, til de nå har jafset i seg over halvparten. Årsaken ligger naturligvis både i de norske insentivene og at utvalget blant elbilene endelig er på vei til å bli bra.

– Utviklingen har gått raskere enn mange trodde. Dette viser at elbilpolitikken virker, og at folk er med på omstilling når virkemidlene er positive, i form av avgiftsfritak på en rekke ting. Samtidig har utvalget av elbiler økt godt de siste åra, kommenterer senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF til Dinside.

Antall solgte elbiler i Norge siden 2010

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
2819963950788218090257792422233025460926031676789

Kilde: OFV

Diesel og bensin forsvinner

Samtidig som elbilene, sammen med ladbare og ikke ladbare hybridbiler, har kapret andeler (nå godt over 60 % totalt), går de fossildrevne bilene kraftig tilbake på nybilstatistikken.

I 2010 hadde dieselbilene hele 75 prosent av markedet, mens bensin var nest størst med 23. Ved enden av fjoråret var diesel nede i ni prosent, mens bensin endte på åtte.

Ifølge Finn.no besto halve bruktbilsalget i 2019 av dieselbiler - trolig mange av dem fra dieselbilens «regjeringstid». Også i fjor mente markedsnettstedet at dieselbilene var veldig ettertraktet hos dem.

Slipper bilene fra 30 meters høyde for å trene opp redningsmannskap. Vis mer

– Kun politikerne kan klusse til

Men med 2025-målet i sikte, der samtlige nye biler skal være helelektriske, vil elbilgrafen fortsette sin ferd mot 100 prosent. Sødal i NAF mener det bare er politikerne selv som kan sette en stopper for utviklinga.

– Vi forventer at andelen elbiler av solgte nye biler fortsetter å øke i åra framover. Det kommer stadig nye modeller som svarer til ulike behov. Et usikkerhetsmoment er imidlertid hva politikerne gjør med moms på elbil. Innføres moms for tidlig kan elbil-salget bremse opp, sier kommunikasjonsrådgiveren.

– Tror dere nybilsalget i 2025 kun vil bestå ev elbiler?

– Den elektriske andelen kommer til å lande på godt over 90 prosent, ifølge beregninger vi har fått laget av Transportøkonomisk institutt (TØI).

Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF
Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF Vis mer

Dette sier Sødal med forutsetningen om at politikerne ikke klusser for mye med elbilfordelene. NAF mener to ting viktig for å komme nærmest mulig målet.

– Politikerne må ha is i magen og holde fast på elbilfordelene et par år til. I tillegg må staten ta grep for å få fart på utbyggingen av ladepunkter. Ladeutbyggingen henger allerede etter og det er flere elbiler som slåss om ladepunktene nå enn det var for et år siden.

Norges største bilimportør mener imidlertid at de kan nå 2025-målet allerede to år før tida.

Antall solgte biler etter drivstoff (2011-2020)

Drivstoff/år 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Strøm19963950788218090257792422233025460926031676789
Ladbar hybrid0175253168379822066329233265461929528905
Hybrid37485588954910016107481725920500163231754712231
Bensin27914397234972844194446544481039190326022235511305
Diesel104664885307468870182615104762236607262532282312162
Totalt138322137966142100144165150673154576158555147816142336141392

Kilde: OFV

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer