Helt til finanskrisen sørget for at det ble litt mindre aktuelt med spektakulære vyer for luksusbilmarkedet, var en av de dominerende trendene de såkalte firedørs-kupéene. Nå kan strengt vurdert ikke en kupé ha fire dører, så det dreier seg i virkeligheten om sedaner med kupéaktig fasong.
Luksusklasse
Mercedes CLS var tidlig ute og i den øvre luksusklassen er nye modeller av denne typen nært forestående fra Porsche (Panamera) og Aston Martin (Rapide). Også i den mer folkelige mellomklassen har bilprodusentene fått det for seg at dette er en fin måte å differensiere produktet og favne videre på. Luksus-utgaven av Passat, Passat CC, er et eksempel på det.
Emosjonelt
Nå har vi fått vite at Volvo har en studie av samme type modell i sine mapper. Bilen heter Volvo SC90 Concept. Det er den vi ser bilder av her. Hva dreier det seg om? Jo, et konkret forslag til nytt premiumprodukt for Volvo, designet av et lovende talent ved navn Nouphone J. Bansasine - utplassert designstudent under veiledning av Christopher Benjamin. Ideen var at bilen skulle bli klar til lansering i 2015 som nytt flaggskip i Volvos modellrekke. Ønsket var at Volvo på denne måten skulle styrke den emosjonelle komponenten i merkets image.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger