Facelift av Tesla Model S og X

Sjekk det rattet

Første bil uten girvelger.

FLY: Det er ingen hemmelighet at Elon Musk er interessert i fly og romfart. Slik ser det nye rattet ut på Tesla Model S og X som kommer til Norge til høsten. Men hvor er hendlene bak rattet? Foto: Tesla.
FLY: Det er ingen hemmelighet at Elon Musk er interessert i fly og romfart. Slik ser det nye rattet ut på Tesla Model S og X som kommer til Norge til høsten. Men hvor er hendlene bak rattet? Foto: Tesla. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tesla sjokkerte verden da de lanserte den linjelekre Model S i 2012, men mange begynner kanskje å tenke at en helt ny bil hadde vært på tide. De må trolig vente en stund til, for mens de fleste ville kommet med en helt ny versjon etter 9 år på markedet, kommer det en kraftig oppdatering av S og X.

Ny look

Utvendig er det ikke store forandringene. Man følger samme spor som lille Model 3. Den får en ny front med litt skarpere linjer og litt mer horisontal design som får den til å se bredere ut. Chrome-detaljene er byttet ut mot sorte detaljer og man har fått to spennende nye felgalternativ. Arachnid i 21-tommer vil nok være favoritten.

FØLGER MODEL 3: Designendringene er ikke store. Foto: Tesla
FØLGER MODEL 3: Designendringene er ikke store. Foto: Tesla Vis mer

Dessverre er det like få fargevarianter å velge mellom. Det er rekordmange som folierer Tesla, fordi det er få alternativ på farger.

Nytt ratt

Rattet, som Tesla har valgt å kalle Yoke, det samme som i fly, ser ut som en spøk og mange lurer på om dette er lovlig, men det er i allefall slik interiøret er fremstilt på Teslas norske hjemmesider.

Nok en gang evner altså Tesla å sjokkere, selv med en bil i gammel innpakning.

LIGGENDE: Ventilasjonsdyser er borte, den store skjermen liggende og man har to induksjonsladere. Foto: Tesla
LIGGENDE: Ventilasjonsdyser er borte, den store skjermen liggende og man har to induksjonsladere. Foto: Tesla Vis mer

Tilsynelatende er funksjonene de samme som på model 3, altså to baller på rattet. Fordelen er åpenbar. Den nye instrumentskjermen er langt mer synlig.

Men samtidig ser det ut til at hendlene bak rattet forsvinner. Det vil være utrolig merkelig for mange, selv om blant annet Ferrari og Citroën og sikkert flere har hatt funksjoner på rattet eller som stilker ut fra dashbordet.

Hovedskjermen har nå liggende design, på lik linje med Model 3 og kommende Y. Vi vet lite om ny funksjonalitet ennå, men designen og oppdelingen ser ny ut.

CHREME: Et nytt fargevalg har tilkommet. Vi savner flere. Foto: Tesla.
CHREME: Et nytt fargevalg har tilkommet. Vi savner flere. Foto: Tesla. Vis mer

Hverken girhendelen som styrer retning og adaptiv fartholder, eller blinklyshendelen som styrer lys og vindusviskere er å se på noen bilder.

Tesla har valgt å legge bilnklys inn på rattet slik at det betjenes med venstre tommel, mens du betjener stemmestyring og blar i menyer med den høyre. Det kan se ut til at lysbetjening skjer høyere oppe på rattet. Det betyr nok at nedblending av lysene skal skje automatisk.

Vi er spente på hvordan bil uten manuell girvelger skal funke. Elon Musk twittret "Ingen flere stilker. Bilen gjetter retning, basert på hvilke hindringer som finnes rundt bilen samt navigasjonskartet. Men funksjonen kan overstyres på skjermen. Da har altså girvelgeren havnet på skjerm også.

HELT NYTT: Interiøret var modent for oppdatering og alt er nytt. Men vi savner fortsatt langt flere fargevalg både inni og utenpå. Foto: Tesla
HELT NYTT: Interiøret var modent for oppdatering og alt er nytt. Men vi savner fortsatt langt flere fargevalg både inni og utenpå. Foto: Tesla Vis mer

Dette er kanskje enda mer grensesprengende forandringer for folk flest, enn da Tesla innførte gigaskjermen.

Hovedskjermen har nå liggende design, på lik linje med Model 3 og kommende Y. Vi vet lite om ny funksjonalitet ennå, men designen og oppdelingen ser ny ut.

Induksjonslading for to mobiltelefoner er heldigvis også på plass, omtrent på samme måte som model 3.

EGEN SKJERM: Baksetepassasjerene får egen kommandosentral. Foto: Tesla
EGEN SKJERM: Baksetepassasjerene får egen kommandosentral. Foto: Tesla Vis mer

Dashbordet er helt nytt og er mer i tråd med hva man finner i 3 og Y. Det innebærer en liggende 17-tommers skjerm og at ventilasjonsdysene er usynlige og designen langt cleanere.

Prosessoren bak systemet skal være mye kraftigere og skal ha trådløs kompabilitet som tillater spill fra hvilket som helst sete.

Dørsider er også helt forandret. Tipper det er mange som gråter for at en premiumbil i denne prisklassen fortsatt har færre interiørvalg enn selv billigste Skoda.

Baksetepassasjerene har fått mer luksus. Nå har de en egen skjerm mellom forsetene som muliggjør media, spill og klimakontroll for passasjerene bak. Baksetet har også fått langt mer skålet form for de to ytterste passasjerene og midtsetet kan vippes ned for å gi et skikkelig armlene med to koppholdere. To stk USB C-kontakter er tilgjengelige for de baki.

SKÅLEDE: Baksetene har blitt stiligere. Foto: Tesla
SKÅLEDE: Baksetene har blitt stiligere. Foto: Tesla Vis mer

Tesla har varme i alle seter og ratt og skal nå få avriminsfunksjon av vindusviskerne, oppvarmede spylerdyser og kjøling i setene foran.

Lydisolering

Aktiv støydemping i forma av motgående lydbllger fra lydsystemet som «dreper" lyden er ikke noe nytt, men lite brukt av bilprodusenter i dag. Det får man her i forbindelse med nytt Premiumanlegg med 22 høytalere som skal gi «ultrastille» kupe. Det er noe man har savnet, spesielt i X.

LITE NYTT: Hekken er det gjort lite med. Foto: Tesla
LITE NYTT: Hekken er det gjort lite med. Foto: Tesla Vis mer

Dritrask - super rekkevidde - prisene klare

Den fås i tre versjoner, Long Range, Plaid og Plaid+. Toppmodellen Plaid+ får hele 84 mils rekkevidde. Den har 3 motorer og til sammen hele 1.100 hestekrefter. Den får en toppfart på 320 km/t og skal klare en akselerasjon fra 0-100 km/t under 2,1 sekunder. Kvartmila (1/4 mile som er 402 meter) klarer den under 9 sekunder.

Med tanke på ytelsene, er ikke prisen avskrekkende. Den starter på 1,4 millioner kroner. Autopilot er standard og det finnes bare 21-tommere, lakk og interiørfarge som ekstrautstyr, så du klarer ikke å få den dyrere enn 1.469.332 kroner.

Utstyrsversjonen Plaid koster 1,2 millioner, har også tre motorer, 1.020 hk, akselerasjon fra 0-100 på 2,1 sekunder, og toppfart på 320 kmt.

Long Range koster fra 830.000 kroner, har 663 km rekkevidde, to motorer, toppfart på 250 km/t og er fortsatt lynrask med akselerasjon til 100 km/t på 3,2 sekunder.

Model X

Storebror får samme endringer men fås i to utgaver,

Long Range koster fra 950.000 kroner, har rekkevidde på 580 km, har toppfart på 250 km/t og akselerasjon fra 0-100 på 3,9 sek.

Plaid koster fra 1,200.000 kroner, har rekkevidde på 547 km, gjør 262 km/t og klarer 0-100 kmk/t på 2,6 sekunder.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer