Luftløse dekk

Sjekk dette dekket

Du slipper bekymringen for punktering. I tillegg skal det være mer komfortabelt og ha bedre holdbarhet.

VARER LENGRE: Du slipper å sjekke lufttrykket og dekket opererer alltid under optimale forhold for minst mulig slitasje. Det er en av fordelene med dette luftløse dekket, ifølge Goodyear. Foto: Goodyear.
VARER LENGRE: Du slipper å sjekke lufttrykket og dekket opererer alltid under optimale forhold for minst mulig slitasje. Det er en av fordelene med dette luftløse dekket, ifølge Goodyear. Foto: Goodyear. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi er på vei inn i en ny tid med bilen: Tunge elbiler, bildelingstjenester, selvkjørende biler og nye biler som leveres uten reservehjul eller jekk for å spare vekt, forbruk og utslipp. For å svare på disse utfordringene utvikler Goodyear nå et nytt dekk uten luft.

Michael Rachita er sjef for Goodyears utviklingsprogram for luftløse dekk. Han tror at dekk med luft alltid vil finnes, men at dekk uten luft vil kunne løse en del av utfordringene som transportsektoren vil få i åra framover:

Varer lengre

- Vi er på vei inn i en verden hvor selvkjørende kjøretøyer blir vanligere. I tillegg er bildeling og fåte-ordninger med forskjellige biltyper under stadig utvikling. Da blir vedlikeholdsfrie dekk stadig viktigere. I dekk uten luft er det ikke nødvendig å sjekke lufttrykket. Dermed elimineres blant annet problemet med økt slitasje på grunn av feil trykk, som gjør at dekket lever lengre. Vårt nye dekk er i tillegg bygget opp slik at du kan kjøre videre selv etter en hendelse som ellers ville gitt punktering, forklarer Rachita i en pressemelding.

TESTES NÅ: Dekket testes nå på tunge, elektriske personbiler som Tesla, men det vil ganske sikkert ta noen år før fabrikken får det godkjent for vanlig bruk på vei. Foto: Goodyear
TESTES NÅ: Dekket testes nå på tunge, elektriske personbiler som Tesla, men det vil ganske sikkert ta noen år før fabrikken får det godkjent for vanlig bruk på vei. Foto: Goodyear Vis mer

Punkterer ikke

Moderne biler har både kameraer, lidar, radar og GPS som styrer alle de nye sikkerhetssystemene. Hvis ett av disse systemene faller ut, vil et annet overta jobben for å sikre at kjøretøyet kan fungere optimalt. Når et luftfylt dekk punkterer, må du som regel ringe etter hjelp og bilen blir fraktet til et verksted for å få nytt dekk.

- Et dekk uten luft, slik vi utvikler nå, har disse ekstra sikkerhetstiltakene. Kjernen i dekket består av et sammenflettet nettverk som gjør at dekket fortsatt fungerer som normalt, selv om noe skulle skje med det, sier Rachita.

PS. Goodyear er ikke alene om å utvikle luftløse dekk. I 2019 viste dekkprodusenten Michelin fram sitt konsept som allerede er i produksjon:

I PRODUKSJON: Det er vist fram mange spesielle dekk-konsepter de siste årene. Dette punkteringsfrie fra Michelin er allerede i produksjon og brukes blant annet til anleggsmaskiner. Foto: Michelin Vis mer

Mer komfortabelt

Han forteller at deres tester også viser at dette dekke også gir bedre kjørekomfort:

- Komfort for passasjerer er viktig. Selv om mange tror at et luftløst dekk vil gjøre kjøreturen mer ubehagelig, er det faktisk motsatt. Komfort er ett av områdene der luftløse dekk har en fordel. Du kan ha tyngre last og likevel få en mer komfortabel følelse enn du får med et luftfylt dekk, påstår Rachita.

MYE SKRYT: Michael Rachita er sjef for Goodyears utviklingsprogram for luftløse dekk. Dersom halvparten av de egenskapene han skryter av er til stede når dekket kommer i produksjon, kan dette bli spennende. Foto: Goodyear
MYE SKRYT: Michael Rachita er sjef for Goodyears utviklingsprogram for luftløse dekk. Dersom halvparten av de egenskapene han skryter av er til stede når dekket kommer i produksjon, kan dette bli spennende. Foto: Goodyear Vis mer

Blir dyrt?

Foreløpig sier ikke Goodyear noe om når slike dekk kan bli vanlig tilgjengelig for personbiler. Det brukes i dag på noen anleggsmaskiner. Testing i den virkelige verden foregår nå, men det vil gå noen år før du og jeg kan kjøpe dekket i butikken. Dette inngår i Goodyears mål om å produsere helt vedlikeholdsfrie dekk av 100 prosent bærekraftige materialer og få dem ut på markedet innen 2030.

Prisen på et slik dekk sier fabrikken heller ikke noe om nå. Dersom det får så mange gode egenskaper, kan det sikkert bli dyrt.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer