Kjører du rundt med slitt frontrute kan det gjøre at du bedømmer avstanden til andre biler feil.
– Det er påvist at en slitt og skadet frontrute kan gi et optisk bedrag, målt opptil ti meter avvik i avstandbedømming. Altså vil du tro at objekter er ti meter lenger unna enn de faktisk er, forteller Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF til DinSide.
Ved kjøring i mørket vil en slitt frontrute dessuten føre til at du oppdager fotgjengere senere.
– En slitt frontrute kan redusere førerens oppdagelsesavstand med 15 til 20 prosent ved mørkekjøring. Dette gir enda større risiko for å kjøre på en fotgjenger i veibanen som ikke har refleks, sier Engebretsen.
DinSide har tidligere påpekt at hele 36 prosent av fotgjengerpåkjørslene skjer i mørket.
Sjekk ruta på EU-kontrollen
NAF påpeker at det slett ikke er all slitasje bileieren selv kan se med det blotte øye.
En frontrute blir nemlig slitt både av dårlige vinduspussere, isskraping, stein- og sandsprut og av partikler som følger med vinduspusserne.
Dessuten kan steinen som blir brukt til å strø med vinterstid gi dypere sår i frontruta enn vanlig sand ved steinsprut, fordi dette er knust stein som har skarpe kanter for å gi bedre feste på glatt vei.
Er du usikker på om frontruta på bilen er slitt, kan dette kontrolleres på et verksted. NAF anbefaler generelt en sjekk etter 80.000 kilometer.
– Den periodiske kjøretøykontrollen skal påvise de rutene som bør skiftes, sier Engebretsen.
Les også: Slik fjerner du innvendig dugg fra frontruta
Slik varer frontruta lengst mulig
Vil du selv sørge for at frontruta blir minst mulig slitt, bør du følge disse rådene:
Les også: Fått steinsprutskade på ruta? Da bør du finne frem teipen