Det kan jo hende du plutselig blir et yndet objekt for å kjøre fotballaget på bortekamp - om du skulle gå til innkjøp av Mercedes-Benz' siste elbil på det norske markedet.
Selv om crossoveren Mercedes-Benz EQB ikke er så stor, kommer den nemlig med sju seter som standard. Det vil si at du lovlig får plass til seks små fotballspillere i passasjer- og baksetene.
Men er den kompakte SUV-en stor nok for en vanlig norsk familie - eller passer den best for treneren til laget? Vi tar en nærmere kikk.
Ingen damemagnet
Vi konkluderer i alle fall raskt med at det ikke er Mercedes’ vakreste verk som står foran oss på Lille Tøyen hageby i Oslo. I rettferdighetens navn skal det dog en del til for å gjøre en kompakt bil i denne klassen til et glis.
Og behovet for å framstå sexy, er trolig ikke til stede når man kjører rundt med opptil seks unger ... EQB er på den andre siden praktisk utformet, med et gjenkjenbart Mercedes-preg - ja, dette er en elektrisk GLB - selv om både kassedesignet og den bratte bakenden er litt turn off.
Fra front framstår området rundt grill og lykter EQB som hvilken som helst annen helelektriske Mercedes EQ-bil.
Veldig Mercedes
Når vi setter oss inn i førersetet er det fortsatt gjenkjennbart Mercedes. Alle elementene i dashbordet har sitt tydelige preg av Daimler og Stuttgart - luftventiler, infotainment, ratt, pedaler, farger og utførelse ...
De elektrisk justerbare setene foran er komfortable. Det er forsåvidt setene bak også, selv om det naturligvis er trangere der. Setene i midtraden er dessuten delt 60/40, med 40/20/40-delt rygg.
Etter en ukes bruk av bilen bekreftes førsteinntrykk av gjenkjennbar Mercedes-kvalitet og -komfort. Det er kan begrunnes med at elementene i EQB er de samme som i blant annet EQC og EQA.
Helt til vi snur litt på hodet ...
Eneste fra Europa
I EQB har nemlig Mercedes sju seter som standard - som én av virkelig få elbiler på markedet. Tre seter i andre rad, samt to nedfellbare seter i en trang tredje rad.
Plassen kan justeres ved å flytte på andre rad - opptil 14 centimeter fram og tilbake - som er plassert på skinner. Å flytte seteraden fram kommer også bagasjerommet til gode. Enda et pluss i boka er at ryggen på setene her også kan justeres i flere trinn, for å bedre sittekomforten.
Foruten noen ombygde varebiler er det ingen andre europeiske elbiler som tilbyr sju seter. Millionbiler Tesla Model X (som også er mye større) tilbys med sju seter (Model Y skal også komme med sju seter). I tillegg har de kinesiske konkurrentene Byd Tang, Nio ES8 og Hongqi E-HS9 - som også har en høyere startpris - mulighet for sju seter. Sistnevnte er dessuten mer eller mindre i en klasse for seg.
Mercedes-Benz EQB vil være et attraktiv alternativ for dem som trenger plass til mange mennesker, men merk at dette kan gå på bekostning av lastekapasiteten (vi kommer tilbake til det).
Enkelt for babyene
Apropos små mennesker. Det er nok plass til enkel av- og pålessing av de aller, aller minste. Spesielt når andre seterad er dratt litt tilbake frigjør det god plass for å ta barnesetet inn og ut også. Da blir det også bedre plass for forsetepassasjeren.
Et bakovervendt barnesete, som er anbefalt for barn opptil fire år, er enkelt å håndtere i Mercedes-Benz EQB. Har du behov for å hyppig laste setet inn og ut av bilen er også dette en enkel øvelse.
Mye plass
I bagasjerommet er det plass til 465 liter, men dersom du legger ned baksetene øker det totale volumet til hele 1620 liter. Om andre rad ikke legges ned, men trekkes i framkant, vil det potensielt frigjøre 190 liter med plass til bagasjerommet.
Det er med andre ord god plass til bagasje her - hvor tredje rad trolig stort sett blir liggende nede, om ikke bilen skal benyttes av en institusjon hvor personfrakt er hovedmålet.
Samtlige fem seter - altså både i andre og tredje rad - kan legges ned separat. En 40/20/40-deling av setene i andre rad gjør at man får maksimalt ut av plassen. Det er dessuten neppe noen barneseter som står i veien for at man kan legge ned midtsetet for seg selv.
Dermed blir det mindre utfordringer å ta med seg lange gjenstander, som for eksempel skiutstyr på kjøreturen. Men om tanken er å ta med seks (tre eller flere) unger i slalåmbakken, må du nok skaffe deg en skiboks.
Det er stadig flere elbiler som kan ta last på taket. EQB er på sin side godkjent for å bære 75 kilo. Merk at bilen i seg selv er tung (2175 kg), og at den er godkjent for enn en totalvekt på 2770 kilo. Det vil si at du har 595 kilo til folk og bagasje.
Vær også oppmerksom på at de sju setene går på bekostning av hengerfeste på EQB.

Nei, elbilist. Dette er ikke lov!
Regn med ekstrautgifter
Bilen er relativt godt utstyr fra start. Av standardutstyr kan vi nevne LED-lys med adaptive fjernlys, ryggekamera (ikke 360), elektrisk bakluke, navigasjon, komfortunderstell, Smarttelefonpakke, Mercedes' eget multimediasystem og - naturligvis - sju seter.
I tillegg har «vår bil» blant annet blitt påkostet kjøreassistentpakke, MB lydsystem, parkerings-, speil- og nattpakker, panoramasoltak i glass, større (10,25") instrumentpanet og media display, 360-graders kamera og trådløs lading for mobiltelefon.
Taper mye på vinteren
Rekkevidden er oppgitt opp til 419 kilometer (WLTP) på vår bilmodell. Likevel er tallet strupet til 407 kilometer, med utstyret på «vår bil».
Utfordringen er imidlertid at EQB viser seg å være en av de dårligste elbilene på vinteren, skal vi tro Motors siste store rekkeviddetest. Der nådde ikke EQB lenger enn 315 km - et tap på 22,6 prosent, sammenlignet med det kommuniserte WLTP-tallet.
Hurtiglading med effekt opptil 100 kW er heller ikke noe å rope et stort hurra for. I vår bok er det et minimum av hva man kan forvente i 2022. Ifølge importøren skal det likevel være nok til å lade fra 10 til 80 prosent av nettokapasiteten på 66,5 kWt på litt over 30 minutter - og enda litt mer i praksis, når laderen ikke leverer maks.
Hjemmelading kan gjøres med en effekt på opptil 11 kW på ombordladeren.
Motor og kjørefølelse
For å få maks ut av rekkevidden er det naturligvis et poeng å kjøre mest mulig økonomisk, i jevn og ikke for høy hastighet. Det er med andre ord ikke alle de 292 hestekreftene og dreiemomentet på 520 Nm (EQB 350 4Matic) som bør benyttes hele tiden, om du skal komme i nærheten av de 400+ kilometerne.
Noen ganger er det dog nødvendig å koste på litt ekstra, som ved nødvendige forbikjøringer og gjerne ved entré av travle veier. Da har Mercedes-Benz EQB, som med elbiler flest, akselerasjon nok. 0 til 100 km/t går nemlig unna på 6,2 sekunder her. Med EQB 300 4Matic tar øvelsen 1,8 sekunder lenger tid.

Takk, Mercedes!
Samtidig kan vi nevne at toppfarten ikke er på mer enn 160 km/t, noe du likevel ikke skal være i nærheten av å nærme her til lands. Noen kunne nok tenkt seg å kjøre raskere på Autobahn i Tyskland, men i en bil med potensielt seks små passasjerer ville i alle fall ikke undertegnede ha utfordret fartskreftene for mye.
Med 4Matic har du dessuten Mercedes' firehjulstrekk-system, og alt i alt synes vi EQB er en fin bil å ratte og som gir en gjenkjennelig og behagelig kjørefølelse.
Mercedes-EQ EQB 350 4Matic
- | EQB 300 4Matic | EQB 350 4Matic |
Motor: | 2 x elektrisk | 2 x elektrisk |
Effekt: | 228 hk (168 kW) | 292 hk (215 kW) |
Dreiemoment: | 390 Nm | 520 Nm |
0-100 km/t: | 8 sek | 6,2 sek |
Toppfart: | 160 km/t | 160 km/t |
Batteri: | Li-ion | Li-ion |
Batterikapasitet: | 66,5 kWh netto | 66,5 kWh netto |
Ombordlader: | 11 kW | 11 kW |
Hurtiglading: | 100 kW | 100 kW |
Forbruk (WLTP, kombinert) | 1,81 kWh/mil | 1,81 kWh/mil |
Rekkevidde* (WLTP, kombinert) | 419 km | 419 km |
Mål (l/b/h): | 4684/1834/1701 mm | 4684/1834/1710 mm |
Akselavstand: | 2829 mm | 2829 mm |
Egenvekt: | 2175 kg | 2175 kg |
Tillatt totalvekt: | 2770 kg | 2770 kg |
Lastekapasitet: | 405 kg | 405 kg |
Bagasjerom: | 465 - 1620 liter | 465 - 1620 liter |
Hengervekt: | - | - |
Taklast: | 75 kg | 75 kg |
Pris fra: | 486 900,- | 507 900,- |
Pris testbil: | 609 194,- |
*Merk at rekkevidden påvirkes av utstyrskombinasjon
Pris og konkurrenter
I utgangspunktet er ikke bilen særlig høyt priset. EQB 350 4Matic (som vi har testet) koster fra 507 900 kroner, mens EQB 300 4Matic (samme oppgitt WLTP-rekkevidde, men med mindre motorkraft) starter nede på 486 900 kroner.
Da snakker vi 72 500 kroner per sete for 350-utgaven, mens lillebror koster rett under 70 000 kroner per sete. Det er ikke så galt, men ikke glem at de fleste legger igjen flere tusen kroner på ekstrautstyr i tillegg.
Testbilen er på sin side påkostet utstyr for 100 000 kroner - og mye av det har vi lyst på.
Ellers koster de omtalte sjuseter-konkurrentene mye mer penger, men de er i rettferdighetens navn også mye større biler. Men når Tesla Model Y kommer med sju seter, vil konkurransen bli mer jevnbyrdig.
Er det hovedsaklig bagasjeromsplassen du er ute etter, er det heller ikke mange konkurrentene i denne budsjettklassen.
Populære og mer omtalte Hyundai Ioniq 5 (mindre), Skoda Enyaq (større) utmerker seg som de argeste konkurrentene. I denne sammenheng vil nok de fleste gå for disse to, om ikke jobben som fortballtrener og -frakter er din store prioritet.
Konklusjon
Det er ikke til å komme fra at Mercedes-Benz EQB 350 4Matic er en solid og behagelig kompakt-SUV som gjør jobben. Den skiller seg dessuten ut med sju seter som standard og justerbar midtrad. For dem som trenger å frakte mer enn fire andre personer bør derfor EQB vurderes.
Hvor mange som er på utkikk etter dette er vi imidlertid i tvil om.
Når det kommer til plassen ellers kommer Mercedes' kompakte el-SUV noe til kort mot de argeste konkurrentene. Lastekapasiteten er noe lav, samtidig som hengerfestet er ofret for ekstra seter.
Et pluss er det at Mercedes har mer kvalitetsfølelse enn konkurrentene. I tillegg lover importøren kort leveringstid - i motsetning til blant annet Skoda Enyaq, hvor flere norske kunder fortviler i uvisshet. Mercedes-importøren er allerede godt i gang med utleveringene av biler, som kunne bestilles fra midten av januar.
Om du liker bilen får du til sjuende og sist selv vurdere om du tar sjansen på å måtte kjøre til hver eneste bortekamp. Og kanskje risikerer du å bli fotballagets neste trener ... ?