Det er vær og føreforhold som avgjør, men mandag var fristen ute for å kjøre med piggdekk i Sør-Norge.
Dermed er det nok mange som har funnet fram jekk, muttertrekker og hjulkryss for å få på sommerskoene på bilen.
Men man er ikke nødvendigvis ferdig, selv om jobben er gjort.
Dyrt og farlig
Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige forteller til DinSide at de anslår at flere hundre bileiere mister hjul på bilen hvert år på grunn av manglende etterstramming av hjulmuttere.
Beregninger selskapet har gjort viser at dette gjelder over 500 bileiere hvert år.
– Jeg tror faktisk tallene er enda høyere, kommenterer Voll.
Han forteller at løpske hjul kan gjøre stor skade. Gjensidige estimerer at det samlede skadebeløpet overstiger 10 millioner kroner i året.
– Biler i dag blir dyrere og dyrere. For eksempel er støtfangere fulle av sensorer. Jeg tror ikke dette tallet blir noe lavere, kommenterer han.
Bli påminnet
Etterstramming av muttere må gjøres selv om man har fått dekkforhandler til å skifte hjul for seg. Dette bør gjøres når man har kjørt et par mil etter at hjulbyttet er gjort.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger