Bompenger

Skal bli mye verre

I fjor tok staten inn 13,1 milliarder kroner i bompenger. I år øker det til 16 milliarder, og verre skal det bli. Her er de nye bomprosjektene.

NYE BOMPROSJEKTER: I år settes det ny rekord med over 16 milliarder bom-kroner inn i statskassa. Verre skal det bli. Stortinget har vedtatt mange nye bomprosjekter, som vil svi for bilistene. Foto: Rune Korsvoll
NYE BOMPROSJEKTER: I år settes det ny rekord med over 16 milliarder bom-kroner inn i statskassa. Verre skal det bli. Stortinget har vedtatt mange nye bomprosjekter, som vil svi for bilistene. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Utviklingen i bruk av bompenger til finansiering av nye veier i Norge har vært enorm. Ikke minst rammes alle som må bruke bil fram og tilbake til jobb hardt.

I nesten halvparten av landets husstander er dette nå en stor utgift, ifølge en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

Forskere ved TØI har sett på utviklingen fra 2005 til 2019. I denne perioden har statens inntekter fra bomringene økt fra 3 til 11 milliarder kroner. Og det har altså fortsatt i stort tempo etter det. I 2022 la bilistene igjen 13,1 milliarder kroner i bommene. For 2023 har Stortinget satt en ramme på 16,1 milliarder kroner som kan kreves inn fra bilistene.

Kraftig økning

Økningen skyldes blant annet at satsene for elbiler går opp. Fra å ha fullt fritak i bommene for fire år siden, kan bomselskapene nå kreve elbilene for inn opptil 70 prosent av det en bensin- eller dieselbil må betale.

Enda viktigere for økningen er at Stortinget har vedtatt en rekke nye veiprosjekter og bypakker der bompenger blir en viktig del av finansieringen. I bypakke Tromsø er det for eksempel planlagt for 15 bommer. I bypakke Ålesund er det snakk om 13 nye bommer. På E6 mellom Moelv og Øyer skal det settes opp fire nye bommer. På E10/riksvei 85 mellom Tjeldsund og Langvassbukt er det planlagt for åtte bommer.

NYE BYPAKKER: Flere store bypakker, blant annet i Ålesund, bidrar til at bompengene til statskassa vil øke. I Ålesund skal bilistene betale over tre milliarder i bompenger i løpet av de neste 12 årene. Foto: Bypakke Ålesund.
NYE BYPAKKER: Flere store bypakker, blant annet i Ålesund, bidrar til at bompengene til statskassa vil øke. I Ålesund skal bilistene betale over tre milliarder i bompenger i løpet av de neste 12 årene. Foto: Bypakke Ålesund. Vis mer

18 nye bomprosjekter

Alt ifølge den sist oppdaterte oversikten fra Statens vegvesen over bomprosjekter som er vedtatt av Stortinget.

I alt er det vedtatt 18 nye prosjekter som skal finansieres ved hjelpe av bompenger. Noen startet innkrevingen allerede i 2022, noen starter i år, mens andre ligger litt lengre fram i tid. Hvor mye penger Staten kommer til å ta inn i bompenger de neste åra, finnes det ingen offisielle anslag over. Det som er sikkert er at det kommer til å bli mer enn de 16,1 milliardene som skal inn i statskassa i år.

Det treffer mange hardt. Både NAF og KNA er opprørt:

- Ute av kontroll

- Bompengene er ute av kontroll. En undersøkelse Norstat gjorde for NAF i september 2022 viser at halvparten av befolkningen oppgir at bompengene er for høye for sin økonomi allerede i dag. Politikerne må komme fram til troverdige løsninger på hvordan vi får finansiert samferdsel uten at bompengebruken stiger til stadig nye høyder. Vi mener at veier burde vært fellesskapsfinansiert og ikke brukerbetalt som i dag. Nye veier kommer alle til gode, sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF.

Tvinges til farlige veier

I en fersk landsdekkende undersøkelse som KNA har gjort, svarer nesten 37 prosent av de spurte som oppgir at de har trang økonomi at de jevnlig kjører omveier for å unngå bompenger.

TVINGES OVER PÅ FARLGE VEIER: - Staten priser nå de nye, trafikksikre veiene så høyt at det bare er de med god råd som kan bruke dem. Andre tvinges over på trafikkfarlige småveier for å slippe bommene, sier generalsekretær i KNA, Børre Skiaker. Foto: KNA
TVINGES OVER PÅ FARLGE VEIER: - Staten priser nå de nye, trafikksikre veiene så høyt at det bare er de med god råd som kan bruke dem. Andre tvinges over på trafikkfarlige småveier for å slippe bommene, sier generalsekretær i KNA, Børre Skiaker. Foto: KNA Vis mer

- Tall fra regjeringen viser at sjansen for å bli drept eller alvorlig skadet er 80 prosent høyere når du kjører på en fylkesvei enn på en riksvei. Det kan ikke være slik at når vi har bygget nye, raskere og mer trafikksikre veier, priser vi dem så høyt at bilistene ikke har råd til å bruke dem. Nå tvinges mange over på mer trafikkfarlige veier, sier generalsekretær i KNA, Børre Skiaker.

Klasseskille

Han mener det er uakseptabelt at man, til tross for Stortingets vedtatte nullvisjon for drepte og hardt skadde i veitrafikken, priser nye og mer trafikksikre veier så høyt at mer-nytten både for den enkelte og for samfunnet ikke tas ut.

- Vi har lenge vært bekymret for at en for høy prising av nye og mer trafikksikre veier kan skape et klasseskille, hvor bompenge-kostnadene er så høye at bare de som har god råd, kan kjøre på de nye veiene, sier KNA-sjefen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer