
Oppsiktsvekkende forskning: Disse dekkene tar flere liv enn de redder
Da piggdekket ble utviklet på 1960-tallet, ble det ansett som et stort framskritt for trafikksikkerheten. Dekket hadde betydelig kortere bremsestrekning på is enn andre dekk.
I dag kjører likevel rundt halvparten av norske bilister piggfritt. Asfaltslitasje, med påfølgende helsefarlige partikler, har fått myndighetene til å iverksette restriksjoner på bruk av piggdekk i de store byene.
Men hvilke dekk fungerer egentlig best på norsk vinterføre? Vår store vinterdekktest gir mye av svaret.

Pigg best på is
På is er piggdekk fortsatt det overlegent sikreste du kan ha på bilen. Vi har testet bremse-egenskapene fra 50 km/t, og i år er Nokian med pigg det aller beste dekket.
Det stopper på 38,4 meter, mens Continental, som er det beste piggfrie dekket, ikke stopper før etter 51,9 meter. Det betyr enkelt og greit at når Nokian klarer å stoppe foran et fotgjengerfelt, der en person krysser, vil bilen med piggfritt ha en fart på over 30 km/t når det treffer fotgjengeren.
Noe av den samme forskjellen, dog ikke så dramatisk, finner vi når det gjelder grepet framover. Alle de tolv piggdekkene i testen akselererer klart bedre enn det beste piggfrie dekket.
Hvordan alle dekkene gjorde det på is, snø, våt vei også videre kan du lese i den store testen.
Piggfritt best på snø
På snø derimot, er historien en helt annen. Her presterer nå mange av de piggfrie dekkene bedre enn piggdekkene.

Blant de ti dekkene med kortest bremsestrekning fra 80 km/t, finner vi tre piggdekk og sju piggfrie dekk. Riktignok vinner Gislaveds piggdekk, men på de neste plassene kommer piggfrie Hankook, Falken og Bridgestone.
Forskjellen mellom dekkene er også mye mindre enn på is. Slik er det også når det gjelder fram-kommelighet på snø. I toppen er det en god blanding av piggdekk og piggfrie dekk, med Continental piggfritt helt på toppen.
Artikkelen fortsetter under bildelenken.
Bedre komfort
Den største fordelen til de piggfrie dekkene er kjørekomforten. Alle piggdekkene støyer mye, og får karakteren 7 eller dårligere i vår test. Det mest støysvake dekket er Continentals piggfrie med karakteren 10. De fleste andre piggfrie får karakteren 9.

Full kollaps for Volkswagen
Velger du dekk uten pigger får du også et par andre fordeler: Du kan sette på og ta av vinterhjulene uten å tenke på om du er innenfor datoene myndighetene har satt for piggdekk. I tillegg slipper du å betale gebyr for å kjøre inn i de store byene.
Her er vårt råd
Piggdekk har først og fremst med sikkerhet å gjøre. På is, som er det vanskeligste og farligste underlaget vi kjører på, er piggdekk de sikreste.
Har du liten kjøreerfaring - og ikke er i stand til å forutse at det ofte kan være is foran T-kryss der veibanen poleres av bremsing, over broer utsatt for fuktig luft, i lavere partier på veien der det er kaldere enn andre steder og så videre - bør du velge piggdekk. Dette gir deg en ekstra sikkerhetsmargin.

Elleve ting du bør vite om vinterdekk
Har du derimot såpass mye kjøreerfaring at du kan forutse disse forholdene, og avpasse farten og kjøringen etter dette, kan du fint klare deg uten pigger. Da får du ikke minst en mye mer komfortabel vinter bak rattet. Mye av kjøringen for de fleste foregår tross alt på bare og våte veier.
Under kan du studere noen av resultatene fra den store vinterdekktesten. Til syvende og sist er valget ditt.
