Test: Jaguar E-Pace

Skal nå massene med kompakt SUV

Jaguar E-Pace er kul og praktisk, men konkurransen kan blir tøff.

KAN HVIS DU VIL: 20 cm bakkeklaring, 50 cm vadedybde og kapabel firehjulsdrift gjør Jaguaren potent utenfor veien også. Foto Rune M. Nesheim
KAN HVIS DU VIL: 20 cm bakkeklaring, 50 cm vadedybde og kapabel firehjulsdrift gjør Jaguaren potent utenfor veien også. Foto Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Trenden er klar over hele verden: Folket vil ha SUV og markedet vokser mest blant de minste SUV-ene. Da er det ikke noen tvil om hvilke biler man skal bygge.

Det er ikke spesielt lenge siden Jaguar kom med sin første SUV noen sinne, F-Pace. Nå kommer lillebror E-Pace og om noen måneder kommer den aller mest spennende for Norge, nemlig den helelektriske I-Pace. DEN kommer til å slå an i Norge. Hele 1.200 har allrede betalt 10.000 kroner i depositum for å få en.

Hvorvidt E-Pace vil slå an vil tiden vise. Den havner midt i det knallharde kompaktsegmentet med luksusbiler. Med en lengde på 440 centimeter har de utnevnt konkurrenter som Audi Q3, BMW X1 og X2, Mercedes GLA, Volvo XC40, Mini Countryman, med flere.

Konkurransen er knivskarp og prissensitiv. Jaguar prises som premiumbil men fås med gunstig norgespakke fra 599.000 kroner, som du kan lese mer om lenger nede i artikkelen.

Hva er det?

Dette er en helt ny bil, selv om noe av arkitekturen kan spores tilbake til den nå aldrende, men fortsatt stilige Range Rover Evoque. Under panseret finner du utelukkende den helt nyutviklede, firesylindrede, helaluminiums tolitersmotor med turbo.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer