Prøvekjørt Toyota Yaris Cross

Skal slåss mot elbilene

Toyota har forvandlet småbilen Yaris til en spennende SUV: Større, med høyere bakkeklaring og firehjulstrekk. Men er den tøff nok til å slåss mot elbilene?

LITEN MEN TØFF: Vi har prøvekjørt nye Toyota Yaris Cross noen uker før den kommer til Norge. Dette er en spennenende og lettkjørt SUV, som blant annet kan tilby firehjulstrekk. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den eneste bilen som har klart å kjempe om salgstoppen med elbilene i Norge, er Toyota Rav4. Nå er en ny og mindre Toyota-SUV på vei til Norge – Yaris Cross. Allerede i løpet av oktober blir den å finne i norske butikker.

Dinside har allerede prøvekjørt bilen som er høstens mest spennende nyhet uten et rent elektrisk drivverk.

Lillebror til Rav4

De fleste kjenner Toyota Yaris, som en småbil med hybrid-drivverk. I Cross-utgaven er Yaris nesten ikke til å kjenne igjen.

For det første er den større. Den er 4,18 meter lang, mot dagens Yaris som er 3,94. Noe av den ekstra lengden får du som bedre benplass i baksetet. Her sitter to voksne greit, men innstigningen er litt trang.

I tillegg får Cross-utgaven et betydelig større bagasjerom. Det vil si; med tohjulstrekk er det på 367 liter, mens bilen med firehjulstrekk bare har 295 liter. Her tar tydeligvis motoren bak opp en del plass.

Bilen vil nok fortsatt være for liten for en familie med barn, men bør være svært attraktiv for et par med for eksempel hytte på fjellet.

LETTKJØRT: Med automatgir som standard og oversiktlig sitteposisjon, er Yaris Cross en lettkjørt SUV som også klarer seg fint i trange parkeringshus. Foto: Rune Korsvoll
LETTKJØRT: Med automatgir som standard og oversiktlig sitteposisjon, er Yaris Cross en lettkjørt SUV som også klarer seg fint i trange parkeringshus. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Trekker på to og fire

Yaris Cross blir også ni centimeter høyere, noe som gjør at du får en litt høyere og mer oversiktlig kjørestilling. Det meste av den ekstra høyden kommer nemlig fra høyere bakkeklaring. Det er en stor fordel under kjøring på dårlige veier og på vinterføre med mye snø.

I motsetning til de fleste andre SUV-er i denne klassen, som bare kommer med tohjulstrekk, får du nå valget mellom for- og firehjulstrekk på Yaris Cross. Når kjøreforholdene gjør det påkrevd, koples bakhjulene automatisk inn med en elektrisk motor.

Dette vil gi kraftig forbedret framkommelighet, ikke minst på veier med snø og is. Det kan vi garantere, selv om vi foreløpig bare har kjørt bilen på sommerføre.

HYBRID: Yaris Cross kommer bare som hybrid til Norge. Det betyr en bensinmotor, en elmotor og et trinnløst automatgir som jobber sammen på en mest mulig effektiv måte. Foto: Rune Korsvoll
HYBRID: Yaris Cross kommer bare som hybrid til Norge. Det betyr en bensinmotor, en elmotor og et trinnløst automatgir som jobber sammen på en mest mulig effektiv måte. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Hybrid, selvfølgelig

Yaris Cross kommer bare som hybrid i Norge. Den har en bensinmotor med tre sylindrer på 92 hester og en elmotor på 80 hester, som jobber sammen på en mest mulig effektiv måte.

Drivverket kan maksimalt levere 116 hester til drivhjulene. Det blir det ingen racerbil av, men med et dreiemoment på 141 newtonmeter, betyr det uansett bra med krefter i en relativt liten bil.

Skal vi trekke fram et minus etter den første prøvekjøringen, er det at vi opplever en del motorstøy i kupeen – spesielt ved akselerasjoner. Det er ikke veldig plagsomt, men for oss som har blitt vant til å kjøre bortimot lydløse elbiler, er det litt uvant.

Lettkjørt SUV

Fordelen med hybrid-systemet er å få ned forbruket og CO2-utslippet, ikke minst i bykjøring.

På utgaven med firehjulstrekk, betyr det et forbruk på rundt 0,46 liter på mila og et CO2-utslipp på 106 gram per kilometer. Det er ikke veldig lavt, men helt greit. For utgaven med forhjulstrekk, er forbruket oppgitt til 0,44 liter på mila.

Trinnløst automatgir er standard på alle hybrider - også i Yaris Cross. Sammen med et oversiktlig interiør og en litt høyere sitteposisjon, bidrar det til en lettkjørt følelse.

Foreløpig har vi bare kjørt bilen med firehjulstrekk, men vi tror også at det kan bli den mest solgte utgaven. Prisforskjellen på de to utgavene er nemlig relativt liten. Med tohjulstrekk starter prisen på 313 900 kroner, mens utgaven med firehjulstrekk starter på 343 800 kroner.

MER PLASS: Yaris Cross Hybrid blir betydelig større enn lille Yaris Hybrid som vi kjenner fra norske veier i dag. Vær klar over at bagasjerommet i utgaven med firehjulstrekk er en god del mindre enn i bilen med forhjulstrekk. Foto: Rune Korsvoll
MER PLASS: Yaris Cross Hybrid blir betydelig større enn lille Yaris Hybrid som vi kjenner fra norske veier i dag. Vær klar over at bagasjerommet i utgaven med firehjulstrekk er en god del mindre enn i bilen med forhjulstrekk. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Kampen mot elbilene

Den rimeligste utgaven har Toyotas Safety Sense sikkerhetspakke, takreling og automatisk klimaanlegg. Den mangler imidlertid LED hovedlys, parkeringssensorer og varme i frontrute og ratt. For å få dette utstyret, pluss navigasjonsanlegg, panoramatak, bedre lydanlegg og så videre, må du opp et hakk eller to i utstyrsnivå.

Toppmodellen av Yaris Cross med firehjulstrekk koster 436 900 kroner.

Vi tror Toyota Yaris Cross er tøff nok til å ta kampen mot elbilene. Kanskje ikke helt på toppen av salgsstatistikken, men et godt stykke opp bør vi finne denne spennende SUV-en.

Tekniske data Toyota Yaris Cross Hybrid

Drivverk:Bensin hybrid/4 WD
Girkasse:Trinnløs
Motorer:3 syl. bensin/elektrisk
Ytelse:92 hk/80 hk – totalt 116 hk
Dreiemoment:141 Nm
CO2-utslipp:106 g/km
Forbruk:0,46 l/mil (0,44 med 2 WD)
L/B/H:4,18/1,99/1,59 m
Bagasjerom:295 l. (367 l. med 2 WD)
Egenvekt:1270 kg
Nyttelast:440 kg
Tilhengervekt maks.:750 kg
Pris:Fra 343 800,- (Billigst m/2WD kr 313 900,-)

Kilde: Toyota

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer