Som vi tidligere har skrevet om, kan slitte og gamle dekk være veldig farlig å bruke. Dekk er ferskvare, og etter flere års bruk er egenskapene kraftig redusert. Og det selv om mønsteret er godt over minstekravet.
Nå forsker Statens vegvesen på teknologi som kan avdekke feil med dekk, og i samarbeid med selskapene Counting Hero, Norsk Datateknikk og Roadguard skal etaten utvikle og teste konsepter for optisk dekkskanner.
Dekkskannere
Statens vegvesen forklarer i en pressemelding at de jobber med to ulike dekkskannere: den ene skal være fastmontert og nedfelt i veibanen. Den andre typen skal være flyttbar slik at den kan være til hjelp under kontroller.
- Primært skal data fra skannerne hjelpe oss å velge hvilke kjøretøy som bør kontrolleres basert på funn av dekk som ikke er egnet. Dette kan dreie seg om slitasje, feil dekktrykk eller feil i dekkoppsettet, sier Henrik Nygård Ertzeid, prosjektleder i Statens vegvesen.
Etaten trekker også fram et eksempel der skanneren kan sende ut automatiske varsler dersom kjøretøyet ikke er skodd for føret som ligger lenger fram på veien. Blant annet hvis du nærmer deg en fjellovergang med vintervær og kjøretøyet har sommerdekk.
- Varselet kommer på et skilt langs veien, slik vi i dag varsler hvor høy fart du kjører i, forklarer Nygård Ertzeid.
Kanskje på veiene i 2024
Det er en stund til du vil møte på dekkskannere på veien. Vegvesenet forteller at de tre selskapene skal bruke høsten på å produsere prototypene.
Samtidig jobbes det med å finne ut og forberede egnede plasser for utplassering av sensorene, og det helst på steder som brukes til kontroll langs veien i dag.
Allerede neste høst kan det bli oppstart i testingen av dekkskannerne, noe som betyr at de kan bli tatt i bruk i 2024.