Historien om kollisjonsputene fra den japanske produsenten Takata ser ikke ut til å ha noen ende. Kollisjonsputen i moderne biler har reddet livet til tusenvis av bilpassasjerer i ulykker verden rundt.
Kollisjonsputene fra den japanske underleverandøren Takata har imidlertid blitt et mareritt for mange av de største bilprodusentene. De kan ha en feil som fører til at selve utløsermekanismen, som har en kraftig gassgenerator, sprekker og slynger metallbiter mot passasjerene med stor kraft.
Resultatet har i flere tilfeller vært dødelig.
Allerede i 2003 kom meldingen om det som sannsynligvis er det første dødsfallet forårsaket av en Takata-airbag.
Føreren av en Subaru Impreza i USA ble drept av metallsplinter fra kollisjonsputen. For tre måneder siden ble det bekreftet at en fører av en Chrysler 300 var blitt drept av den samme årsaken.
Dødsfall
Så langt er 27 mennesker bekreftet drept over hele verden som følge av dette, ifølge den amerikanske trafikkmyndigheten National Highway Trafic Safety Administration (NHTSA).
Så mange som 400 kan ha blitt alvorlig skadet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger