Takata kollisjonsputer

Skandalen ruller videre

Audi, BMW og Toyota kaller nå tilbake nesten to millioner biler for å bytte den farlige kollisjonsputen fra Takata. Flere tusen av bilene går i Norge.

FLERE TUSEN BILER I NORGE: Kollisjonsputen skulle redde liv, men har drept 27. Skandalen rundt Takatas kollisjonsputer ruller videre med nye tilbakekallinger. Flere tusen biler i Norge kjører rundt med puter som skal byttes. Foto: Colourbox
FLERE TUSEN BILER I NORGE: Kollisjonsputen skulle redde liv, men har drept 27. Skandalen rundt Takatas kollisjonsputer ruller videre med nye tilbakekallinger. Flere tusen biler i Norge kjører rundt med puter som skal byttes. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Historien om kollisjonsputene fra den japanske produsenten Takata ser ikke ut til å ha noen ende. Kollisjonsputen i moderne biler har reddet livet til tusenvis av bilpassasjerer i ulykker verden rundt.

Kollisjonsputene fra den japanske underleverandøren Takata har imidlertid blitt et mareritt for mange av de største bilprodusentene. De kan ha en feil som fører til at selve utløsermekanismen, som har en kraftig gassgenerator, sprekker og slynger metallbiter mot passasjerene med stor kraft.

Resultatet har i flere tilfeller vært dødelig.

Allerede i 2003 kom meldingen om det som sannsynligvis er det første dødsfallet forårsaket av en Takata-airbag.

Føreren av en Subaru Impreza i USA ble drept av metallsplinter fra kollisjonsputen. For tre måneder siden ble det bekreftet at en fører av en Chrysler 300 var blitt drept av den samme årsaken.

Dødsfall

Så langt er 27 mennesker bekreftet drept over hele verden som følge av dette, ifølge den amerikanske trafikkmyndigheten National Highway Trafic Safety Administration (NHTSA).

Så mange som 400 kan ha blitt alvorlig skadet.

METALLBITER: Fuktig og varmt vær skal være årsaken til kjemiske forandringer i stoffet som utløser kollisjonsputen. Resultatet er at ladningen blir alt for kraftig og metallbiter fra utløsermekanismen blir slynget inn i kupeen. Foto: Takata
METALLBITER: Fuktig og varmt vær skal være årsaken til kjemiske forandringer i stoffet som utløser kollisjonsputen. Resultatet er at ladningen blir alt for kraftig og metallbiter fra utløsermekanismen blir slynget inn i kupeen. Foto: Takata Vis mer

Totalt er nå over 100 millioner biler fra 34 forskjellige bilmerker kalt tilbake på verksted for å bytte ut putene eller utløsermekanismen.

Som en trøst til oss her i Norge: De aller fleste ulykkene med denne puten har skjedd i andre land. Vi kjenner ikke til noen tilfeller av drepte eller hardt skadde her hjemme.

Nye tilbakekallinger

Nesten 20 år etter at Takata-skandalen startet, ruller den fortsatt videre. Det kommer stadig nye tilbakekallinger. De aller fleste dreier seg om eldre biler.

I desember gikk Toyota ut med en tilbakekalling av 473 066 biler av modellen Avensis, produsert mellom 2002 og 2006. 16 840 av disse bilene befinner seg i Norge.

Hvor mange som fortsatt ikke er utbedret, har vi ennå ikke fått svar på fra Toyota.

1,1 million Audi-biler

I forrige uke varslet Audi at 1,1 million biler må tilbake på verksted for å få byttet ut kollisjonsputen eller gassgeneratoren som løser ut puten.

De fleste bilene er av modellen A4 og A6, produsert mellom 2005 og 2011. Også modellene A5 og Q5 kan ha denne feilen. Antall berørte biler i Norge skal være lite:

SYNDEREN: Eksplosjonen fra gassgeneratoren som løser ut puten kan bli så kraftig at metallet sprekker og slynges mot passasjerene. Foto: Colourbox
SYNDEREN: Eksplosjonen fra gassgeneratoren som løser ut puten kan bli så kraftig at metallet sprekker og slynges mot passasjerene. Foto: Colourbox Vis mer

- Dette gjelder kun 38 bruktimporterte biler fra land med varmere klima. På disse bilene vil vi nå bytte ut gassgeneratoren i kollisjonsputene, som et forebyggende tiltak. Kundene er allerede kontaktet direkte, sier informasjonssjef i Audi Norge, Christine Eiken Winther. Hun innrømmer likevel at det kan være bruktimporterte biler som den norske importøren ikke har i sine systemer, som kan være berørt av tilbakekallingen.

Metall-prosjektiler

For noen dager siden varslet også BMW en tilbakekalling av over 358 000 biler med Takatas airbag. Det gjelder de aller fleste BMW-modellene produsert mellom 2012 og 2014. I Norge er det 7 583 biler på veien som har denne puta.

Til Dinside, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby at det er gassgeneratoren til kollisjonsputa på førersiden som er problemet:

- Gassgeneratoren til kollisjonsputen på de aktuelle bilene skal byttes etter mange års aldring. Ved utløsning av kollisjonsputen på grunn av en ulykke, kan det interne trykket i generatoren bli for høyt. I verste fall kan den da sprekke, og metalldeler kan forårsake skader på føreren, forklarer Tegneby.

FIKSER 7 000 NORSKE BILER: - Vi har allerede varslet kundene, har deler på lager og vil kunne fikse problemet raskt, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge. Foto: Jamieson Pothecary
FIKSER 7 000 NORSKE BILER: - Vi har allerede varslet kundene, har deler på lager og vil kunne fikse problemet raskt, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Han forteller at BMW begynte utsendelse av brev til de berørte kundene i forrige uke.

- Vi har alle nødvendige deler på lager, så vi vil håndtere dette løpende fremover som en garantisak, sier direktøren.

15 000 Saab-biler

Saab er en annen bilprodusent som har benyttet kollisjonsputer fra Takata. Etter at Saab gikk konkurs i 2011 er det ingen som tar ansvar for å utbedre disse bilene. Det skriver svenske Vi Bilägare, som har sjekket med flere verksteder som har spesialisert seg på Saab. Ifølge Statistisk Sentralbyrå går det fortsatt over 15 000 Saab-biler på norske veier. Et eventuelt skifte av kollisjonsputen må eieren selv bekoste.

Det hører med til historien at Takata gikk konkurs i 2017, etter å ha blitt dømt til å betale mange milliarder dollar i erstatning til bilprodusenter og etterlatte.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer