Bilgaranti

Skaper reaksjoner: - Framstår som en faktura

Får du en slik «faktura» i posten, som påstår at garantien på bilen din er ufullstendig, kan du la den gå i søpla.

FORKLEDD SOM FAKTURA: Å selge en ekstra garanti til eiere av eldre biler er ganske vanlig og ikke ulovlig. Får du et tilbud som dette, forkledd som en faktura, når bilen din fortsatt har fabrikk-garanti, er det ingen grunn til å betale. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
FORKLEDD SOM FAKTURA: Å selge en ekstra garanti til eiere av eldre biler er ganske vanlig og ikke ulovlig. Får du et tilbud som dette, forkledd som en faktura, når bilen din fortsatt har fabrikk-garanti, er det ingen grunn til å betale. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Flere lesere har henvendt seg til DinSide etter å ha fått noe de tror er en faktura, som egentlig er et tilbud, der Nordisk Bilgaranti AS, som driver firmaet Bilbeskyttelse, påstår at garantien på bilen deres er ufullstendig.

Eierne har biler som er tre-fire år gamle og som fortsatt er omfattet av garantien som norske bilimportørene gir når du kjøper en ny bil. Den er for de aller fleste nye biler på fem år. Enkelte importører gir sju års garanti.

PUNKTERING: Før du begir deg ut på bilferien er det et par ting du bør sørge for at du har i bagasjerommet. Video: Rune Korsvoll. Vis mer

Tidligere i år skrev vi en sak om det samme firmaet, som den gang sa at garantien på bilen var utløpt, selv om bilene bare var to-tre år gamle. Den gang beklaget selskapet dette og sa at det var en glipp internt og at tilbudet egentlig skulle vært sendt til eiere av litt eldre biler.

- Svindel eller seriøst?

I løpet av den seineste uka har DinSide likevel fått flere tips fra lesere som har mottatt en faktura fra selskapet. Felles for samtlige er at bilene deres fremdeles er dekket av nybilgarantien.

«Jeg mottok et sånt garanti-brev i dag. Jeg lurer på om dette bare er svindel eller noe jeg må ta seriøst», spør en av DinSides lesere som har henvendt seg til oss. Personen har en tre år gammel Audi.

En annen leser skriver følgende:

«Jeg eier en 2018-modell Mercedes-Benz, som fortsatt har nybilgaranti. Dersom Nordisk Bilgaranti AS uttalte seg riktig i forrige artikkel, så innebærer det at utsendelse til bileiere med gjeldende nybilgaranti ikke skal forekomme og var en menneskelig feil.»

Personen, som ønsker å være anonym, mener at Nordisk Bilgaranti ikke skjuler seg bak at dette er utvidet garanti etter at nybilgarantien utløper.

«Jeg har mottatt en faktura med overskriften om at min nybilgaranti er ufullstendig. De ønsker da å tilby meg en garanti for blant annet. motor, girkasse og så videre», skriver leseren og legger til:

«Jeg anser meg selv oppegående, og forsto umiddelbart at dette ikke var en reell faktura. Jeg tror imidlertid flere kan oppleve dette som en faktura de må betale i og med at den av utseende framstår som en faktura».

GOD FABRIKKGARANTI: Alle nye biler i Norge har fem eller sju års nybilgaranti som dekker feil og mangler som oppstår . En ekstra garanti utover dette er ikke nødvendig mener både NAF og bilimportørene. Foto; TÙV
GOD FABRIKKGARANTI: Alle nye biler i Norge har fem eller sju års nybilgaranti som dekker feil og mangler som oppstår . En ekstra garanti utover dette er ikke nødvendig mener både NAF og bilimportørene. Foto; TÙV Vis mer

God nybilgaranti

André Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulent hos den norske Mercedes-importøren Bertel O Steen, bekrefter at de har fått liknende henvendelser fra kunder med relativt nye biler som fortsatt har fabrikkgaranti.

- Dersom du kjøper en ny Mercedes-Benz i Norge, omfattes bilen av en Norgesgaranti på inntil fem år, eller 100 000 kilometer fra førstegangs registreringsdato. Garantien gjelder for alle material- og produksjonsfeil, tekniske feil og mangler, og gir et trygt og mer forutsigbart bilhold ved kjøp av ny bil, sier Jaskiewicz.

Har ikke svart

Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor sa tidligere i år følgende til Motor.no.

– Kast regningen. Dette har man ikke bruk for. Biler under fem år er omfattet av både fem års reklamasjonsrett og nybilgarantien.

Vi har bedt om en kommentar fra Bilbeskyttelse og Nordisk Bilgaranti AS på hva de mener med at fabrikkgarantien som følger nye biler er ufullstendig. Vi har også spurt om hvor firmaet får de detaljerte opplysningene om bileiernes navn, adresse og data på bilene fra, siden dette er noe flere av leserne spør om.

Så langt har vi ikke fått noe svar fra firmaet.

Ikke ulovlig

Å tilby en garanti utover den de norske importørene gir, er ikke uvanlig og slett ikke ulovlig. Flere importører og forhandlere tilbyr muligheten for å kjøpe en ekstra garanti når den vanlige fabrikkgarantien ikke lenger gjelder.

Hos noen må du da betale en sum i året for å utvide garantien. Det gjelder for eksempel Tesla, der garantien tilbys og kan kjøpes gjennom forsikringsselskapet Helvetia.

Du kan betale for opptil tre års utvidet garanti.

Toyota har valgt en annen vei. Her er kan du forlenge garantien til ti år eller 200 000 kilometer. Denne koster i utgangspunktet ikke noe ekstra, bortsett fra at du må ta en Originalservice på et Toyota-verksted hvert år.

Kan være nyttig

Ikke minst i dag med stor bruktimport av elektriske biler til Norge fra utlandet, mange av dem med bare to års nybilgaranti, kan kjøp av en ekstra garanti være en grei måte å sikre seg mot uforutsette kostnader de neste åra. Da kan et tilbudet som dette eller andre firmaer tilbyr, være aktuelt.

Det flere lesere som har fått tilbudet fra Nordisk bilgaranti, som ser ut som en faktura, reagerer på, er at de får den selv om de har biler som fortsatt er omfattet av nybilgarantien. Dessuten at det påstås at fabrikkgarantien er ufullstendig.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer