Vi har fått noen kjøreturer i den splitter nye Volkswagen Touareg, den i dag minst folkelige av folkevognene. Men vellykket, det kan vi med en gang si den er.
I 2002 tok Volkswagen spranget og kastet seg på storsuv-bølgen. Første generasjon VW Touareg ble vist i mai det året. Og det er over 15 år siden vi første gang kjørte en Volkswagen Touareg på - og utenfor - norske veier.
Den større og bedre etterfølgeren kalte vi en «tusenkunstner» da vi kjørte den i 2010 og nå har den rukket å bli åtte år. Dermed er arvtakeren på plass.
Den plasserer seg øverst i en utstrakt SUV-strategi som, avhengig av markedene, nå inkluderer kompakte T-Roc, mellomstore Tiguan og Tiguan Allspace, og de store Atlas og Teramont - og selvsagt Touareg.
100 kilo lettere
Nye Touareg produseres på den såkalte MLB-plattformen til Volkswagen - den deler denne med blant annet nye Audi A6 og Audi Q7. Bilen er både bredere, litt lavere og en god del lengre enn sin forgjenger. Den er nå hele 490 centimeter lang - nesten 8 mer enn forgjengeren, nesten 2 meter bred (+4,4 til 198,4 centimeter), men noe lavere - 1,7 meter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger