Test: Kia XCeed 1,6 PHEV

Skjønner ikke poenget

Hybriden som er dyrere og treigere enn bensin og diesel.

BOMMER: Den nyankomne Kia XCeed med ladbar hybrid drivlinje er på plass, men vi finner få argumenter for kjøp. Video: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

Noen biler får deg bare til å krible i hele kroppen. Det gjør det ikke i Kia XCeed i ladbar versjon – dessverre.

Og det er mange grunner til det.

Det som var ment å være en kul crossover-variant med høyere bakkeklaring og litt røffere design, med sorte skjermbreddere og skliplater og sporty taklinje, forsvinner faktisk helt i mengden. Men det er ikke det som er problemet med denne bilen.

EN AV FLERE: Kia gjør seg ikke bort på design om dagen og XCeed er sammen med ProCeed litt sporty varianter av konseptet Ceed. Foto: Rune M. Nesheim
EN AV FLERE: Kia gjør seg ikke bort på design om dagen og XCeed er sammen med ProCeed litt sporty varianter av konseptet Ceed. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Hybridlinja er en av problemene. Den har en turbomatet 1,6 liter, en elmotor og 6-trinns dobbeltclutch-kasse. Dette er opplysninger som kan få tenna til å løpe i vann dersom det er gjort på den riktige måten.

Men når bensinmotoren yter sparsomme 105 hester på 5700 omdreininger og 147 Nm på høye 4000 omdreininger, blir man litt skuffet.

X FOR?: Trodde du det var firehjulstrekk? Niks. Denne drar på forhjula, men den ser ut som en firehjulstrekker. Foto: Rune M. Nesheim
X FOR?: Trodde du det var firehjulstrekk? Niks. Denne drar på forhjula, men den ser ut som en firehjulstrekker. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Da er det bra at den får hjelp av en elmotor på 60 hester, spesielt på lave turtall. Til sammen har du 141 hester og 265 Nm, noe man veldig lett hadde oppnådd med en ordinær turbomotor.

Når dobbeltclutchkassa i tillegg er treig og oppfører seg helt uinspirert og unaturlig, ødelegges det som kunne vært kjøreglede totalt.

0-100 på 11 sekunder er sakte i 2020. Toppfart på 188 km/t er heller ikke all verden, men av akademisk interesse her hjemme uansett.

FREKK HEKK: Skliplater, doble potter og kule felger gir bud om noe sprekt. Foto: Rune M. Nesheim
FREKK HEKK: Skliplater, doble potter og kule felger gir bud om noe sprekt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dårlig hybridsystem

Batteripakka er på 8,9 kWt brutto. Kia sier den skal klare 42 kilometer på strøm, men det får vi aldri testet, for motoren starter alltid, uansett hvilket av de tre kjøreprogrammene vi bruker og uansett hvor varmt det er i været.

Og når den starter, går den ganske lenge før den stopper. Det til tross for at dette er en november-måned med juni-temperaturer.

VARMT OG KALDT: I Exclusive-utgaven får du nærmest alt utstyr du kan drømme om, til og med fullelektriske 10-veis elstoler med kjøling. Foto. Rune M. Nesheim
VARMT OG KALDT: I Exclusive-utgaven får du nærmest alt utstyr du kan drømme om, til og med fullelektriske 10-veis elstoler med kjøling. Foto. Rune M. Nesheim Vis mer

XCeed i ladbar utgave har et oppgitt forbruk på 0,17 på mila, men vi havner på et forbruk på 0,48 på småkjøring under testperioden, nettopp fordi motoren starter.

Da går man glipp av fordelene med en ladbar hybrid. På motorvei i hastigheter som ikke lager kø bak oss, er den tørst når batteriet er tomt, og selv om bensintanken nærmer seg skrapa, brukes fortsatt motoren til å lade batteriet for strøm.

BARE PASSE: Undertegnede på 189 cm får akkurat plass i baksetet. Barn vil nok trives godt. Det er kun Isofix i de to ytre seteputene, som forøvrig har varme. Foto: Rune M. Nesheim
BARE PASSE: Undertegnede på 189 cm får akkurat plass i baksetet. Barn vil nok trives godt. Det er kun Isofix i de to ytre seteputene, som forøvrig har varme. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Ikke bli overrasket over et forbruk mellom 0,6 og 0,7 liter på mila på motorveistrekninger.

Vi er ganske sikre på at du hadde spart penger på å kjøpe 1,6 diesel med 136 hk og solide 320 Nm isteden. Den er både raskere, billigere i innkjøp og trolig vil den gi deg lavere drivstoffkostnader også.

Trang

Interiøret er slik vi kjenner det hos Kia. Det er litt gammeldags, med i overkant mye knapper. Men det er bedre med litt for mye enn litt for lite. Kjørecomputeren har det du trenger, men er litt knotete med sin knapp og vippebryter.

SOM FØR: Kia har funnet sin egen stil innvendig. To digitale skjermer er på påass, men få rom for individuelle løsninger. Foto: Rune M. Nesheim
SOM FØR: Kia har funnet sin egen stil innvendig. To digitale skjermer er på påass, men få rom for individuelle løsninger. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Betjening av skjerm var ok for noen år siden, men er blitt frakjørt. Vi synes alltid det blir rart at man trenger USB kabel til Apple Carplay og Android Auto når man har ladeplate. Vi foretrekker grensesnittet til Apple Carplay fremfor bilens eget. Spesielt når navigasjon skal brukes.

Exclusive-utgaven vi kjører mangler ikke noe utstyr. Det er elektrisk betjente stoler, varme i fire seter, kjøling foran. Man sitter helt ok foran. Baksetene egner seg ikke for fullvoksne. Her er det småtrangt. Bagasjerommet er heller ikke all verden, bare 291 liter.

KNAPPER: Det er 10 år siden dette var topp moderne, men funskjonelt og kjapt er det. Foto: Rune M. Nesheim
KNAPPER: Det er 10 år siden dette var topp moderne, men funskjonelt og kjapt er det. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

For dyr

Det er sjelden at de ladbare bilene med lavere avgifter er dyrere enn sine bensin- og dieseldrevne søsken. Det er denne. Riktignok ikke mange tusenlappene, men når man ikke har noen fordeler av systemet, så er det ikke rart at modellen så å si er usynlig både på veien og på salgsstatistikkene.

Nøyaktig hvor mange XCeed som er registrert, ser ikke vi på statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken, fordi den er samlet under Ceed, som både finnes i to stasjonsvognutgaver, en kombi og denne crossoveren. Til sammen har Kia solgt 209 eksemplarer så langt i år.

Testresultat

Kia XCeed 1,6 PHEV

Ikke gjerrig, ikke billig.

Kul look, lang garanti

Trang, lar seg ikke kjøre elektrisk, treig, svak og dyrere enn kvikkere fossilvarianter.

Det skyldes nok ikke bare drivlinja og dårlig plass, men også prisen. XCeed starter på 299.000 kroner. Billigste ladbare nesten 80.000 mer. Vår testbil med alt utstyr koster … hold deg fast … 450.000 kroner.

Du skal være ganske standhaftig dersom du kjører ut fra Kia-forhandleren med XCeed, når en større og like godt utstyrt e-Niro står i samme lokale for 407.000 med 205 hester og 395 Nm, samt bedre plass til både folk og bagasje.

Kia XCeed PHEV

Motor:R4 Bensin
Slagvolum:1580 ccm
Effekt - o/min :105 hk
Dreiemoment - o/min:147 Nm
Elmotor :60 hk
Systemeffekt141 Hk
Drivlinje:Dobbeltclutch automat forhjulstrekk
0-100 km/t:11 sek
Toppfart:188 km/t
Forbruk:0,17 l/mil
CO2-utslipp NEDC:38 g/km
Tankvolum:37 liter
L/B/H:4395 cm
Akselavstand:256/183/149 cm
Dekkdimensjon:225/50R19
Bagasjerom:291/1243 liter
Egenvekt:1519 kilo
Pris fra kr.:379.900
Pris Testbil kr:449.900

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer