Test: Kia XCeed 1,6 PHEV

Skjønner ikke poenget

Hybriden som er dyrere og treigere enn bensin og diesel.

BOMMER: Den nyankomne Kia XCeed med ladbar hybrid drivlinje er på plass, men vi finner få argumenter for kjøp. Video: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

Noen biler får deg bare til å krible i hele kroppen. Det gjør det ikke i Kia XCeed i ladbar versjon – dessverre.

Og det er mange grunner til det.

Det som var ment å være en kul crossover-variant med høyere bakkeklaring og litt røffere design, med sorte skjermbreddere og skliplater og sporty taklinje, forsvinner faktisk helt i mengden. Men det er ikke det som er problemet med denne bilen.

Hybridlinja er en av problemene. Den har en turbomatet 1,6 liter, en elmotor og 6-trinns dobbeltclutch-kasse. Dette er opplysninger som kan få tenna til å løpe i vann dersom det er gjort på den riktige måten.

Men når bensinmotoren yter sparsomme 105 hester på 5700 omdreininger og 147 Nm på høye 4000 omdreininger, blir man litt skuffet.

Da er det bra at den får hjelp av en elmotor på 60 hester, spesielt på lave turtall. Til sammen har du 141 hester og 265 Nm, noe man veldig lett hadde oppnådd med en ordinær turbomotor.

Når dobbeltclutchkassa i tillegg er treig og oppfører seg helt uinspirert og unaturlig, ødelegges det som kunne vært kjøreglede totalt.

0-100 på 11 sekunder er sakte i 2020. Toppfart på 188 km/t er heller ikke all verden, men av akademisk interesse her hjemme uansett.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer