Noen biler får deg bare til å krible i hele kroppen. Det gjør det ikke i Kia XCeed i ladbar versjon – dessverre.
Og det er mange grunner til det.
Det som var ment å være en kul crossover-variant med høyere bakkeklaring og litt røffere design, med sorte skjermbreddere og skliplater og sporty taklinje, forsvinner faktisk helt i mengden. Men det er ikke det som er problemet med denne bilen.

Hybridlinja er en av problemene. Den har en turbomatet 1,6 liter, en elmotor og 6-trinns dobbeltclutch-kasse. Dette er opplysninger som kan få tenna til å løpe i vann dersom det er gjort på den riktige måten.
Men når bensinmotoren yter sparsomme 105 hester på 5700 omdreininger og 147 Nm på høye 4000 omdreininger, blir man litt skuffet.

Da er det bra at den får hjelp av en elmotor på 60 hester, spesielt på lave turtall. Til sammen har du 141 hester og 265 Nm, noe man veldig lett hadde oppnådd med en ordinær turbomotor.
Når dobbeltclutchkassa i tillegg er treig og oppfører seg helt uinspirert og unaturlig, ødelegges det som kunne vært kjøreglede totalt.
0-100 på 11 sekunder er sakte i 2020. Toppfart på 188 km/t er heller ikke all verden, men av akademisk interesse her hjemme uansett.

Dårlig hybridsystem
Batteripakka er på 8,9 kWt brutto. Kia sier den skal klare 42 kilometer på strøm, men det får vi aldri testet, for motoren starter alltid, uansett hvilket av de tre kjøreprogrammene vi bruker og uansett hvor varmt det er i været.
Og når den starter, går den ganske lenge før den stopper. Det til tross for at dette er en november-måned med juni-temperaturer.

XCeed i ladbar utgave har et oppgitt forbruk på 0,17 på mila, men vi havner på et forbruk på 0,48 på småkjøring under testperioden, nettopp fordi motoren starter.

Vi har testet elbilen 6.000 nordmenn står i kø for. Her er vår dom
Da går man glipp av fordelene med en ladbar hybrid. På motorvei i hastigheter som ikke lager kø bak oss, er den tørst når batteriet er tomt, og selv om bensintanken nærmer seg skrapa, brukes fortsatt motoren til å lade batteriet for strøm.

Ikke bli overrasket over et forbruk mellom 0,6 og 0,7 liter på mila på motorveistrekninger.
Vi er ganske sikre på at du hadde spart penger på å kjøpe 1,6 diesel med 136 hk og solide 320 Nm isteden. Den er både raskere, billigere i innkjøp og trolig vil den gi deg lavere drivstoffkostnader også.

Bilen for deg som drømmer om Porsche, men kun har råd til Kia
Trang
Interiøret er slik vi kjenner det hos Kia. Det er litt gammeldags, med i overkant mye knapper. Men det er bedre med litt for mye enn litt for lite. Kjørecomputeren har det du trenger, men er litt knotete med sin knapp og vippebryter.

Betjening av skjerm var ok for noen år siden, men er blitt frakjørt. Vi synes alltid det blir rart at man trenger USB kabel til Apple Carplay og Android Auto når man har ladeplate. Vi foretrekker grensesnittet til Apple Carplay fremfor bilens eget. Spesielt når navigasjon skal brukes.
Exclusive-utgaven vi kjører mangler ikke noe utstyr. Det er elektrisk betjente stoler, varme i fire seter, kjøling foran. Man sitter helt ok foran. Baksetene egner seg ikke for fullvoksne. Her er det småtrangt. Bagasjerommet er heller ikke all verden, bare 291 liter.

For dyr
Det er sjelden at de ladbare bilene med lavere avgifter er dyrere enn sine bensin- og dieseldrevne søsken. Det er denne. Riktignok ikke mange tusenlappene, men når man ikke har noen fordeler av systemet, så er det ikke rart at modellen så å si er usynlig både på veien og på salgsstatistikkene.

TEST: Dette mente vi om bensinversjonen. Svært attraktivt, Kia!
Nøyaktig hvor mange XCeed som er registrert, ser ikke vi på statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken, fordi den er samlet under Ceed, som både finnes i to stasjonsvognutgaver, en kombi og denne crossoveren. Til sammen har Kia solgt 209 eksemplarer så langt i år.
Testresultat
Kia XCeed 1,6 PHEV
Kul look, lang garanti
Trang, lar seg ikke kjøre elektrisk, treig, svak og dyrere enn kvikkere fossilvarianter.
Det skyldes nok ikke bare drivlinja og dårlig plass, men også prisen. XCeed starter på 299.000 kroner. Billigste ladbare nesten 80.000 mer. Vår testbil med alt utstyr koster … hold deg fast … 450.000 kroner.
Du skal være ganske standhaftig dersom du kjører ut fra Kia-forhandleren med XCeed, når en større og like godt utstyrt e-Niro står i samme lokale for 407.000 med 205 hester og 395 Nm, samt bedre plass til både folk og bagasje.
Kia XCeed PHEV
Motor: | R4 Bensin |
Slagvolum: | 1580 ccm |
Effekt - o/min : | 105 hk |
Dreiemoment - o/min: | 147 Nm |
Elmotor : | 60 hk |
Systemeffekt | 141 Hk |
Drivlinje: | Dobbeltclutch automat forhjulstrekk |
0-100 km/t: | 11 sek |
Toppfart: | 188 km/t |
Forbruk: | 0,17 l/mil |
CO2-utslipp NEDC: | 38 g/km |
Tankvolum: | 37 liter |
L/B/H: | 4395 cm |
Akselavstand: | 256/183/149 cm |
Dekkdimensjon: | 225/50R19 |
Bagasjerom: | 291/1243 liter |
Egenvekt: | 1519 kilo |
Pris fra kr.: | 379.900 |
Pris Testbil kr: | 449.900 |