Skoda med diger stasjonsvogn

Vi likte nye Superb da vi kjørte den, og forholdet pris/ytelser er meget bra. Stasjonsvognen bør derfor kunne kjempe helt i toppen i klassen.

Dette er Skodas hittil eneste offisielle bilde av Superb stasjonsvogn. Vi har økt lysstyrken litt selv. Foto: Skoda
Dette er Skodas hittil eneste offisielle bilde av Superb stasjonsvogn. Vi har økt lysstyrken litt selv. Foto: Skoda Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Etter syv måneder i år var Skoda det 8. mestselgende merket i Norge, bak Peugeot men foran BMW. Merket selger riktignok færre biler enn i fjor, men gjør det bedre enn det totale markedet.

Superb i siget

Dette er godt gjort tatt i betraktning det lave antall modeller som markedsføres Octavia er selvsagt storselgeren og står for godt over halvparten av salget. Et godt stykke bak kommer Fabia, men den positive overraskelsen (for Skoda) er Superb, som faktisk er solgt i 243 eksemplarer - opp fra forgjengerens 35 under tilsvarende periode i fjor. Den selger altså over dobbelt så bra som Skodas fjerde modell - Roomster.

Tydeligere posisjonering

Tallet virker kanskje i seg selv ikke voldsomt imponerende, men Superb har ingen forankring i markedet slik Octavia har og den blir i tillegg assosiert med et storbilsegment der kundene ikke spontant tanker Skoda. Målet må være å få folk til å tenke "stooor mellomklasse", noe som er blitt mer naturlig siden virkelig store biler som Ford Mondeo, Citroën C5 og Opel Insignia har dukket opp.

  • Les vår test av Skoda Superb 1.9 TDI Greenline her

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.