I april åpnet Skoda for reservasjon av den lille, elektriske Citigo e iV. I denne klassen er det allerede mange konkurrenter på veien, så køen for denne bybilen blir neppe veldig lang i Norge.
Da bør interessen for den store familie-SUVen iV bli betydelig større. Dette er en bil som er 4,70 meter lang, har god bagasjeplass og et batteri som gir en rekkevidde opp mot 500 kilometer.

Elbil: De beste bruktkjøpene
God plass
Konkurrentene i denne klassen er foreløpig dyrere modeller som Audi e-Tron, Tesla Model X og Jaguar i-Pace.
De to førstnevnte er litt større med henholdsvis 4,90 og 5,05 meter fra støtfanger til støtfanger.
Selv om forhåndssalget starter i dag, vil det ta tid før de første norske kundene får bilene sine.

- Bilen er basert på konseptet Vision iV, og har alt det som kjennetegner en Skoda i dag: god plass, smarte løsninger, mye bil for pengene og et utseende som skiller seg fra mengden. Hel-elektriske modeller med lang rekkevidde i dette segmentet er svært populære i Norge. Vi forventer stor etterspørsel, sier den norske Skoda-sjefen Thomas Meiner.

Toyota med super-batteri neste år
Med firehjulstrekk
Utseendet på bilen blir altså svært nær konseptbilen Vision iV. Det betyr at den kommer til å skille seg tydelig ut fra mengden.
Bilen vil komme i to utgaver, med forhjulstrekk eller firehjulstrekk. Den siste med en egen elmotor på bakakselen.
Men den kommer trolig også i to karosseri-varianter; Bildene viser den sportslige SUV-en med en kupéaktig fasong, mens utgaven med en mer tradisjonell SUV-fasong får et større bagasjerom.
Hva bilen kommer til å koste har Skoda ennå ikke avslørt. Ifølge toppsjefen i Skoda, Bernhard Maier, skal dette bli en bil for folk flest.

Ikke før høsten 2020

Yngve sparer 45.000 på å kjøre elbil
Det betyr at den blir betydelig billigere enn for eksempel Audi e-Tron, som starter på rundt 670.000 kroner. Den kommer også til å bli billigere enn VWs SUV, som skal bygges på den samme plattformen som Skoda iV.
- Vi kan foreløpig ikke si noe om prisen, det må vi vente med til lanseringen. Men vi forventer mye bil for pengene i god Skoda-tradisjon også på produksjonsmodellen, sier den norske Skoda-sjefen.
De første norske kundene får trolig ikke bilen sin før mot slutten av 2020, slik Skodas planer nå ligger. Først kommer familie-SUVen og noen måneder senere den mer sportslige kupé-utgaven.
