Skoda Superb iV er på plass i butikk. I dag ble den for første gang vist i Norge, da bilen ble avduket hos importøren på Frysja i Oslo. Fra og med januar vil kundene sakte men sikkert få utlevert de ladbare hybridbilene.
Superb har vært populær i Norge, siden den ble lansert. Men denne - merkets første ladbare hybrid i Norge - er ventet å bli storselgeren nå. Importøren Harald A. Møller bekrefter at interessen er god, men de vil ikke gå ut med konkrete tall på hvor mange som har bestilt den.

- Vi er veldig fornøyde. Vi er også trygge på at vi skal få tilstrekkelig med biler til Norge, slik at vi kan imøtekomme interessen, er alt Skoda-kommunikasjonssjef Morten Moum vil si til Dinside om den saken.
Som Passat
Dinside var først i Norge da vi kjørte oppgraderte Skoda Superb for over tre måneder siden. Allerede da kunne vi bekrefte at den iV ville få det samme drivverket som nye VW Passat GTE. Det vil si at den har en 1,4 liters bensinmotor, kombinert med en elektrisk motor montert på girkassen.
Til sammen yter disse 218 hester og gir et dreiemoment på 400 newtonmeter. Med andre ord nok krefter.
Bilen har et batteri på 13 kWt, som skal gi en rekkevidde på 55 kilometer på strøm, etter den nye og strengere WLTP-normen. Det er en rekkevidde du også skal kunne oppnå på norske veier - i hvert fall på sommeren.

To nye Tesla-konkurrenter
Dette er en god del lenger enn dagens ladbare hybrider. Ifølge Skoda vil dette gi et CO2-utslipp på under 40 gram per kilometer.
For Norge er det viktig, for da vil bilen komme ut med null kroner i engangsavgift og en tilsvarende lav pris. Fraprisen er bekreftet til 411.600 kroner, inkludert frakt og levering i Oslo.

God plass
Det eneste minuset vi kan finne på den ladbare versjonen, er at batteriet stjeler 100 liter av bagasjerommet, sammenliknet med bensin- og diesel-utgavene. Siden plassen bak i utgangspunktet er svært stor, bør imidlertid ikke dette være noe stort problem.

Ikke rart Holly sleit med å starte bilen
Superb er nemlig vinneren av romkappløpet blant stasjonsvognene. Bilen er nesten 4,90 meter fra støtfanger til støtfanger. Med lang akselavstand, betyr det overdådig plass i baksetet, der du virkelig kan strekke på beina. Bagasjerommet i den ladbare hybridutgaven er imidlertid på 510 liter - 50 liter mindre enn hva vi fikk forespeilet i sommer.
Bilen har uansett plass til det meste en familie med barn vil ha med seg på ferie. Legger du ned seteryggene, kan du laste gjenstander på nesten tre meter i bilen.
Ellers vil ikke Superb iV komme i den barskere Scout-modellen, som de største bensin- og dieselmotorene. Den kommer dessuten bare med framhjulsdrift, noe som vil bremse populariteten noe.
Skoda Superb iV
Utgave: | Ladbar hybrid |
Girkasse: | DSG 6 tr. aut. |
Drivhjul: | Foran |
Motor: | Bensin 1,4 l. + elmotor |
Effekt (bensin) | 145 hk |
Effekt (elektrisk) | 116 hk |
Samlet effekt: | 218 hk, 400 Nm |
Batteri: | 13 kWt |
Rekkevidde (elektrisk): | 55 km |
Forbruk (blandet): | 0,20 l/mil |
CO2-utslipp (blandet): | 40 g/km |
Akselerasjon (0-100 km/t): | 7,4 sek. |
Toppfart: | 225 km/t |
Mål (l/b/h): | 486/186/148 cm |
Akselavstand: | 284 cm |
Bagasjerom: | 510 liter |
Priser | |
Ambition (fra): | 411.600,- |
Style (fra): | 434.700,- |
Sport Line (fra): | 456.700,- |
Laurin & Klement (fra): | 470.700,- |