Skoda leverer virkelig på SUV om dagen. Siste og minste ut er Kamiq. I tillegg har de Karoq og Kodiaq. Om Kamiq egentlig er en SUV kan diskuteres.
Den ser mer ut som en slags blanding mellom en strukket kombi, høy stasjonsvogn og en SUV. De har riktignok prøvd å få den litt tøffere med å gi den en litt maskulin front med to høyder med lykter.

Skoda har alltid hatt fokus på bra plass og praktiske løsninger for pengene. 400 liters bagasjerom, store knagger for handleposene, nedfellbart tilhengerfeste med knapp, oppladbar lommelykt som også funker som lys i bagasjerommet, vendbar bagasjeromsmatte i gummi eller stoff, integrert isskrape med forstørrelsesglass, søppelkasse og integrert paraply i førerdøren, varme i alle seter og god plass til 4 voksne er slett ikke galt i en liten bil.


VW T-Cross: Kulere men mindre
Lavt støynivå
Det er få overraskelser bak rattet. Toppmodellen har 12-veis justerbart førersete, som sammen med 4-veis justerbart ratt, gir de fleste bra sittestilling. Virtual Cockpit er standard og man velger mellom 3 multimeidasystemer med skjermer på 6,5, 8 eller 9,2 tommer.
Man har alle tilkoblingsmuligheter med Wi-fi hotspot og trådløs tilkobling til Apple Carplay og Android Auto og bevegelsesstyring. Vi savner riktignok et bra talestyringssystem.

Vi ville heller hatt egen telefonknapp på rattet. Telefonen må besvares fra berøringsskjermen dersom du ikke velger telefon som tema i kjørecomputeren.
Vi savner også vifteknappen i panelet for klimaanlegget. Nå må du inn i menyen, klikke på manuell styring og deretter vifte.

Og når alt likevel kan styres elektronisk og det meste velges på skjerm, hvorfor har vi ikke mulighet til at sete og rattvarme (1600 kr ekstra) automatisk settes på ved egendefinert utetemperatur? Med kalde stoler i delskinn, som vår testbil har, MÅ man slå de på ved hver eneste kjøretur.
Kvikkas
Det er enkelt å kjøpe Skoda, og spesielt Kamiq. Du kan velge mellom en tresylindret 1-liter på 115 hester eller en 1,5 liters firrer på 150 hk. Begge med turbo og bensin.
Bare forhjulstrekk og 7-trinns dobbeltclutch Automat er tilgjengelig. Prisforskjellen mellom største og minste motor er nesten 25.000 kroner.


Dette mener vi om ladbar Superb
Vi kjører den minste og det holder i massevis takket være en totalvekt på riktige siden av 1.200 kilo og rikelig med sømløse gir å velge mellom fra den raske sjutrinnskassa. Full gass kvitteres med 5.000 omdreininger og bra akselerasjon.
Kjører du rolig, «clutcher den ut» på sletter og nedoverbakker slik at bilen triller der den kan mens motoren går på tomgang. Den er ikke supergjerrig, men klarer rask motorveikjøring på 17-tommers vinterhjul på 0,59.

I løpet av de 300 siste milene har variert forbruk, uten tanke på økonomi, havnet på 0,66 liter på mila
Akselerasjoner betyr overraskende mye retningsendringer fordi det trekker i rattet. Den takler sporete vei forbausende dårlig også. Det kan skyldes Pirreli Ice Zero R vinterdekkene som satt på bilen, for vi opplevde ikke det samme med Kamiq på Goodyear Efficient Grip sommerhjul med samme dekkdimensjon.
Filholderen er også et irritasjonsmoment og blander seg ofte inn i kjøringen med trekking i rattet. Heldigvis er den enkel å slå av med hurtigknapp til assistansesystemene på rattet, men vi savner muligheten til at den alltid er avslått.
Under elgtesten som vi foretar sammen med Car of the Year Europa, klarte den seg midt på treet, med litt uryddig innblanding av nødbremsesystemet.
Den klarte nødbremsing litt under middels. Den klarte å stoppe før hinder opp til 65 km/t. Subaru Forester og BMW 1-serie klarer samme øvelse i 85 km/t.

Dette er ingen sportsbil, så du kan droppe å krysse av for kjøreprogrammer og justerbart understell. Det holder mer enn nok med valgene Drive og Sport på girkassa. Understellet gir bra fjæringskomfort, med helning mot det myke. Det kler bilen godt.

Skoda Octavia blir ny og ladbar
Altfor dyr
Selv om startprisen er på 300.000 når du har fått lakk på bilen, blir prisen fort 350.000 kroner for den «billige» lille SUV-en. Og den er ikke SÅ praktisk. Vi savner for eksempel tredelt bakseterygg og vår testbil med alt utstyr føles ikke luksuriøs og koster svimlende 392.000 kroner
Vi vet ikke prisen på den nye Octavia med ladbar hybridpakke enda, men med tanke på at Superb Stasjonsvogn i ladbar versjon koster fra 411.000 kroner, vil det overraske stort om den splitter nye Octavia ikke havner under 400.000 kroner.

Den er til alt overmål noe større enn den allerede romslige forgjengeren og gir langt mer bil for pengene.
Og så kommer man ikke unna Tesla Model 3 med bakhjulstrekk. Det finnes ikke en ting som Kamiq klarer, som Model 3 ikke gjør. Det bør friste mer med 300 hester, null kroner i bensinutgifter og 10.000 kroner til overs som du kan gjøre noe gøy med.
Testresultat
Skoda Kamiq 1.0 TSI
God plass, smarte løsninger, høy bakkeklaring
Blir dyr med utstyret man vil ha med.
Skoda Kamiq 1.0 TSI
Motor: | R3 12v,Turbo, Bensin |
Slagvolum: | 999 ccm |
Effekt - o/min : | 115 hk / 5000 |
Dreiemoment - o/min: | 200/ 2000 |
0-100 km/t: | 10 sek |
Toppfart: | 193 km/t |
Forbruk WLTP: | 0.55-068 l/mil |
CO2-utslipp WLTP: | 125-154 g/km |
Tankvolum: | 50 liter |
L/B/H: | 424/179/155 cm |
Bakkeklaring | 18,8 cm |
Akselavstand: | 265 cm |
Dekkdimensjon: | 205/20R17 |
Bagasjerom: | 400/743 liter |
Egenvekt: | 1176 kg |
Tilhengervekt: | 1200 kg |
Pris fra kr.: | 297.700 |
Pris testbil kr.: | 392.000 |