Skodas tre nye elbiler

Dette er den største av tre nye elektriske biler som kommer fra Skoda. De to neste blir mindre og billigere.

DEN STØRSTE: Skoda Vision 7S har mulighet for sjuseter og blir den største av de tre nye elektriske bilene som kommer fra Skoda de neste årene. Dato for når de tre bilene skal lanseres, er fortsatt ikke offentliggjort. Foto: Skoda
DEN STØRSTE: Skoda Vision 7S har mulighet for sjuseter og blir den største av de tre nye elektriske bilene som kommer fra Skoda de neste årene. Dato for når de tre bilene skal lanseres, er fortsatt ikke offentliggjort. Foto: Skoda Vis mer
Publisert

Da Vision 7S ble avduket i Praha for noen dager siden, var det et klart signal om at Skoda nå er klare til å bygge biler som blir helt unike sammenliknet med de andre modellene som kommer fra VW-gruppen.

Det forklarte designsjef Oliver Stefani under lanseringen:

- Vi har utviklet et helt nytt designspråk som skal vise veien videre i Skodas satsing på elektrisk mobilitet. Vårt design skal være unikt. Våre biler skal få et utsende som skiller seg tydelig fra de andre bilene i konsernet, sa Stefani.

Samtidig kom det en klar beskjed fra Skoda-sjef Klaus Zellmer om økt satsing på elektriske biler. Fram til nå har Skoda hengt etter VW og Audi på dette området:

Den største bilen

UNIKT UTSEENDE: - Skodas biler får nå et helt utsende som skiller seg tydelig fra de andre bilene i konsernet, sa designsjef Oliver Stefani under lanseringen av Vision S7. Foto: Skoda
UNIKT UTSEENDE: - Skodas biler får nå et helt utsende som skiller seg tydelig fra de andre bilene i konsernet, sa designsjef Oliver Stefani under lanseringen av Vision S7. Foto: Skoda Vis mer

- Vi vil akselerere satsingen på elektriske biler kraftig. De neste fem åra skal vi investere 5,6 milliarder euro (56 milliarder kroner) i elektrisk mobilitet, sa Zellmer under lanseringen av Vision 7S.

Med mulighet for sju seter, blir Vision 7S den største av de elektriske bilene som Skoda kommer til å lansere de neste tre åra. Den skal passe for en større familie og får et batteri på 89 kWt, som skal gi en rekkevidde på rundt 60 mil.

Den har flere smarte funksjoner, som blant annet et innebygd, bakovervendt barnesete med et kamera med direkte overføring av barnet til den store skjermen i bilen.

Klart for små elbiler

De to neste elbilene fra Skoda vil bli mindre modeller – en liten bil og en kompakt crossover, ifølge Zellmer. Det vil si en blanding mellom ren SUV og en vanlig personbil. Begge får et utseende hentet fra Vision 7S.

Herbert Diess, som var sjef for VW-gruppen inntil nylig, slo fast at «våre små elektriske biler er godt underveis»:

- Det er fortsatt en utfordring for oss at de store bilene er mer lønnsomme, men nå er det rett tid å komme med de små elbilene, sa Dies på en pressekonferanse for ei tid tilbake.

LITT STØRRE OG RIMELIGERE: I slutten av neste år vil vi trolig får se den nye, mellomstore crossover-modellen til Skoda. Den blir et hakk mindre enn dagens Enyaq, billigere, men skal få god innvedig plass, ifølge Skoda. Foto: Skoda
LITT STØRRE OG RIMELIGERE: I slutten av neste år vil vi trolig får se den nye, mellomstore crossover-modellen til Skoda. Den blir et hakk mindre enn dagens Enyaq, billigere, men skal få god innvedig plass, ifølge Skoda. Foto: Skoda Vis mer

Rimelig pris

Bilene han snakker om er på størrelse med dagens Polo og skal komme både fra Skoda, Volkswagen og Seat. Når det gjelder prisen på disse minste bilene har Volkswagen tidligere sagt at de skal selges for mellom 20 000 og 25 000 euro. Det vil si et sted mellom 200 000 og 250 000 kroner, med dagens priser.

Før denne minste elbilen, kommer Skoda etter alt å dømme til å lansere den nye mellomstore crossover-modellen. Den kan allerede bli lansert i slutten av neste år, men kommer trolig ikke til Norge før året etter.

Perfekt for Norge

Den blir mindre enn dagens Enyaq, trolig på størrelse med VW ID.3. Med en crossover-fasong kan den få bedre innvendig plass og større bagasjerom enn ID.3. Dette er i så fall i god Skoda-tradisjon, med biler som er et halvt nummer større enn søster-modellene fra Volkswagen. Trolig vil du få valget mellom to batteripakker, som kan gi bilen en rekkevidde på mellom 40 og 50 mil. Dette blir en bil som vil passe perfekt for Norge.

Det er kjent at Skoda har søkt beskyttelse for navnet Elroq. I dag har VW en bil med bensinmotor på denne størrelsen som lyder navnet T-Roc.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer