Lade elbil hjemme

– Skremmende

NAF har sett nærmere på elbil-ladere for hjemmebruk. Nå ønsker de at myndighetene ser på regelverket.

– Dette er en veldig ny bransje, og vi må nok jobbe litt for å få alt på plass, sier ladeekspert. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB

– Dette er en veldig ny bransje, og vi må nok jobbe litt for å få alt på plass, sier ladeekspert. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB

Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Oppdatert med tilsvar fra Micro Matic (26.04.2022)

Organisasjonen har tatt en gjennomgang av ti ladebokser på det norske markedet, og sett på sikkerhet, montering, brukervennlighet og design.

Under testen har ikke ladestasjonene vært koblet opp mot verken strømnettet eller en bil. Dette er en ren sammenligning og analyse av funksjonalitet, montering og brukervennlighet.

Ulik tolkning

NAF skriver i testen at de opplever at produsentene tolker regelverket forskjellig med tanke på standarden ladestasjoner skal bygges etter.

Testen ble gjennomført av elektroingeniør og NAFs ladeekspert, Jan Tore Gjøby, Richard Kampenhaug, elektriker og konsulent i GreenGrid og elbilist og biltester Bjørn Nyland.

– Dette er en veldig ny bransje, og vi må nok jobbe litt for å få alt på plass, sier Gjøby og forteller at dette er første gang de gjennomfører test av ladere på denne måten.

– Det er litt forskjellig forståelse for kravene som stilles, sier han.

Testpanelet er også usikre på om såkalt DC-overvåking er god nok hos alle utenom en av laderne i testen.

– DC-overvåking er viktig da det kan oppstå feilstrømminger i en elbil. Dette kan ødelegge for jordfeilbeskyttelsen, forklarer Gjøby overfor DinSide.

Dersom laderen mangler DC-overvåkning, kan man løse dette ved å montere annen type jordfeilvern. En annen - og mer kostbar løsning - tar mer plass i sikringsskapet.

– Dette er noe man må prøve å unngå, forklarer ladeeksperten.

Best i test

I testen har panelet tatt for seg ti av de mest populære hjemmeladerne på markedet.

Vinneren er norskproduserte Zaptec Go.

Denne laderen har praktiske monteringsløsninger og gir mye for pengene. Det er også den eneste laderen der de har fått bekreftet DC-overvåking, skriver de i testen.

BEST: Zaptec Go er vinneren i testen. Foto: Zaptec
BEST: Zaptec Go er vinneren i testen. Foto: Zaptec Vis mer

To av de ti laderne har imidlertid viktige mangler ved seg, mener testpanelet.

– De mangler låsmekanisme i Type 2 kontakten som låser fast ladekabelen. Det er skremmende, mener Gjøby.

Dette gjelder Folkeladeren og Eo Mini.

Sistnevnte kan imidlertid også fåes med fastmontert kabel, og testpanelet anbefaler derfor går for dette alternativet.

I e-post svarer Folkeladeren på testpanelets kritikk om manglende låsmekanisme at dette ikke var et krav da ladestasjonen ble utviklet i 2015, og at ny ladestasjon nå er under utvikling.

– Vi er selvsagt positive til at ny ladestasjon er under utvikling og at denne skal oppfylle alle krav som stilles. Imidlertid plikter alle leverandører å oppdatere sine produkter når nye krav kommer. Det er helt klart at Folkeladeren mangler en vesentlig sikkerhetsfunksjon og ikke har det sikkerhetsnivået som lovverket krever, mener testpanelet.

Les tilsvaret i sin helhet her (ekstern lenke).

– EO Mini er testet, sertifiser og godkjent iht. gjeldene norm og følgelig får NAF stå for egne uttalelser, kommenterer salgssjef i Micro Matic Kjell Ytterdal i en epost til DinSide.

Gjøby understreker samtidig overfor DinSide at det ikke er deres ansvar å si om en elbillader følger regelverket eller ikke, men at de mener dette er noe myndighetene må se nærmere på.

– Dekkende per i dag

Seksjonssjef i Direktoratet for sikkerhets og beredskap (DSB), Jon Eirik Holst, skriver i en epost til DinSide at de mener at det er bra med slike tester.

– Det er veldig bra at NAF lager slike tester for å bevisstgjøre forbrukere slik at det tas gode valg når det skal velges elbil-lader og installasjon av denne.

Han forklarer videre at elbil-ladere behandles som et ordinært elektrisk produkt som reguleres av El-tilsynsloven, forskrift om elektrisk utstyr (FEU) og forskrift om elektromagnetisk kompabilitet (EMC). Gjennom EØS-avtalen forholder dette seg til aktuelle EU direktiver for produktsikkerhet.

Usikker på om sommerdekkene holder en sesong til? Det kan du enkelt sjekke. Vis mer

– Regelverket er slik vi ser det dekkende per i dag, men den teknologiske utviklingen vil medføre framtidige oppdateringer/endringer av regelverket. Når det gjelder elektriske produkter med trådløs forbindelse så dekkes det normalt av regelverket til NKOM (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet). Utstyrsprodusentene har ansvaret for at produktene følger kjente standarder eller at det dokumenteres et tilsvarende sikkerhetsnivå, forklarer han.

Videre opplyser han at DSB kontinuerlig gjennomfører en risikobasert markedskontroll av utvalgte produktkategorier for å påse at sikkerhetskravene er oppfylt og at produktene er trygge for den enkelte forbruker. Denne markedskontrollen inkluderer også elbil-ladere i et samarbeid med NKOM.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer