BMW i4 og iX til Norge i høst:

Skremmer konkurrentene

Da BMW lanserte i3 i 2013, var det en av de første, moderne elbilene. Nå er to nye elbiler av det virkelig barske slaget på vei.

NY STANDARD: Det er ikke bare utseendet som skremmer konkurrentene. Med en rekkevidde opp til 630 kilometer, setter BMW iX en ny standard i klassen. Foto: BMW
NY STANDARD: Det er ikke bare utseendet som skremmer konkurrentene. Med en rekkevidde opp til 630 kilometer, setter BMW iX en ny standard i klassen. Foto: BMW Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Først ut av BMWs nye elbiler er i4, som kommer til å bli en av de mest sportslige på markedet.

Dette er en skikkelig GT-bil, med 530 hestekrefter, som gjør unna 0-100 km/t på fire sekunder. Batteripakken skal være stor nok til å gi en rekkevidde på rundt 590 kilometer.

BMW er kjent for sine sportslige vei-egenskaper. Ifølge kommunikasjonsdirektøren for BMW Norge, Marius Tegneby, vil man ikke kompromisse på dette, selv om det nå er snakk om en elektrisk bil.

Mye kjøreglede

- Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklassen har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. BMW i4 blir på mange måter summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk, sier Tegneby.

GT-BIL: Den barskeste utgaven av BMWs nye i4 har to motorer på til sammen 544 hester, samt firehjulstrekk. BMW lover like mye kjøreglede som i sine bensinbiler. Foto: BMW
GT-BIL: Den barskeste utgaven av BMWs nye i4 har to motorer på til sammen 544 hester, samt firehjulstrekk. BMW lover like mye kjøreglede som i sine bensinbiler. Foto: BMW Vis mer

BMW i4 viser fabrikkens nye designspråk med blant annet en oppreist, nyreformet grill. Innvendig har BMW tatt i bruk en dobbelt skjerm, som er buet mer rundt føreren enn de flate vi kjenner til nå. BMW i4 skal i produksjon i løpet av 2021, men først godt ut i andre halvdel. Billigste utgave vil koste fra 489 900 kroner, har bakhjulstrekk og en motor på 340 hester.

Den dyrere M50-utgaven har to motorer på til sammen 544 hester og firehjulstrekk men koster til gjengjeld fra 540 000 kroner. Av konkurrenter i denne klassen, er det naturlig å tenke i retning av Tesla.

En stor familie-SUV

Den andre nyheten er stor i dobbelt forstand. BMW iX er nesten fem meter lang, og med et batteri på 105 kWt får den en rekkevidde på opptil 630 kilometer. Dermed setter BMW iX xDrive50 en ny standard i klassen. En rimeligere xDrive40 får en rekkevidde på 425 kilometer. Begge modellene har to motorer og xDrive firehjulsdrift som standard.

Audi, Tesla og Mercedes har så langt dominert markedet for store, elektriske SUV-er. Nå får de tøff konkurranse av BMW iX. Bilen kommer til Norge i november. Foto: BMW
Audi, Tesla og Mercedes har så langt dominert markedet for store, elektriske SUV-er. Nå får de tøff konkurranse av BMW iX. Bilen kommer til Norge i november. Foto: BMW Vis mer

BMW iX blir også en praktisk familiebil. Bagasjerommet er på 500 liter. Maksimal tilhengerkapasitet er 2500 kilo, og det er mulig å montere takboks. Med bakkeklaring på rundt 19,5 centimeter, bevares også SUV-egenskapene under mer krevende forhold.

- De første BMW iX-ene ruller inn på norsk jord til høsten og den offisielle lanseringen er i november. På et senere tidspunkt får BMW iX-familien enda et medlem - BMW iX M60. Den vil by på over 600 hk og dynamiske egenskaper som er bokstaven M verdig, sier kommunikasjonsdirektør Tegneby.

Han forteller at prisen på denne store SUV-en starter på 659 000 kroner med den lille batteripakken, mens bilen med den store batteripakken koster fra 799 000 kroner.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer